Машиностроително подразделение на „Росатом“ – „ЗиО-Подолск”, започна работа по корпуса на реактора РИТМ-200 за универсалния атомен ледоразбивач от ново поколение „Ленинград“ – петият от проект 22220, който ще оперира по Северния морски път.
„Производството на блоковете РИТМ-200 вече е серийно. Това е поредно ярко доказателство, че техническите ни решения движат науката и промишлеността напред. Опитът с най-новите реактори от серията РИТМ е основа за развитието на Северния морски път, както на технологиите за АЕЦ с малка мощност“, отбеляза Максим Тюкавкин, заместник-директор на машиностроителния отдел на „Росатом“.
Атомните ледоразбивачи от проект 22220 са оборудвани с два блока РИТМ-200 с топлинна мощност 175 MW всеки. Това е най-модерната и ефективна реакторна установка в света – уникалността на технологията намалява разхода на материали, размерите и повишава безопасността. Тя е два пъти по-лека и 1,5 пъти по-компактна.
Новите атомни ледоразбивачи развиват по-високи скорости до 22 kn, способни са да преодоляват лед с дебелина до 3 метра. В резултат на това, през 2024 г. е отчетено рекордно увеличение на товарния трафик по Северния морски път – до 37,9 млн. тона, чрез обезпечаването на 92 транзитни плавания.
По проект 22220 са произведени 10 реакторни блока от ново поколение РИТМ-200. На различни етапи от производството се намират още 8 реактора от серията, предназначени както за ледоразбивачи, така и за плаващи АЕЦ. Технологията е в експлоатация при универсалните атомни ледоразбивачи „Арктика“, „Сибир“ и „Урал“. В края на 2024 г. бе издигнат флага и на борда на „Якутия“. Продължава строителството на „Чукотка“ и „Ленинград“.
Доказали ефективността си в условията на Далечния север, РИТМ-200 представляват основа както за плаващи АЕЦ, така и за атомни електроцентрали с малка мощност, които да захранват отдалечени райони. В Чукотка се изграждат серия плаващи АЕЦ за промишлени обекти.
