Правителството одобри началото на процедура за концесия на част от пристанище Русе за максимален срок от 35 години. На днешното си заседание кабинетът е гласувал стартирането на открита процедура за избор на оператор за терминал Русе-Център, по която най-важният критерий ще е фиксираната сума на концесионното възнаграждение – тя ще има 50 на сто тежест. Променливата част на възнаграждението ще важи с тежест 25 на сто, предложеният срок с 20, а бизнес предложение – 5 на сто.
От правителството не са обяснили какво точно се включва в „бизнес предложение“, а от Министерството на транспорта все още не са публикували документацията за концесията. Обичайно в това предложение се обединяват социалната програма, производството, оперативната дейност и поддържане и план за организация. Бъдещият оператор на терминала ще трябва да осигури инвестиции от поне 766 хил. лв. (без ДДС) за първите шест години, а общо за целия срок на наемането те трябва да са минимум 1 648 500 лв.
От държавата очакват след избора на концесионер да се привлекат инвестиции, да се подобрят условията за пътниците, освен това би трябвало в бюджета да постъпят пари от възнаграждението и от корпоративните данъци, да се отворят нови работни места, както и да се развие транспортът и туризмът в региона на Русе, посочват от Министерския съвет.
Пристанището Русе-Център е сред няколкото, на които държавата търси концесионер. В края на август правителството одобри процедурата за отдаване на терминалите в Лом и Несебър, също с максимален срок от 35 години. За Лом вече имаше неуспешни опити да се намери концесионер, като в сегашните критерии е заложено задължение той да инвестира над 22 млн. лв., тъй като дунавското пристанище има сериозна нужда от ремонт и модернизиране. За Несебър изискваните вложения са по-малко от 3 млн. лв., освен това там ремонт може да не се прави в близко време, тъй като държавата наскори плати за модернизация на порта.
Процедурата за порт Русе-Запад беше открита през юли, а срокът за отваряне на офертите изтече на 20 септември. Все още няма информация за избран концесионер. / Капитал
Maritime.bg – България