Изминалата 2024 година за съжаление не бе особено ползотворна не само за Българска морска камара, но и за цялата ни държава. Това пише в отчета на БМК, представен по време на отчетно-изборното събрание на сдружението.
Политическата криза, в която изпаднахме, постоянната промяна на правителства, министри, ръководители на държавните агенции и институции бе в основата това да няма ясна визия за бъдещето, да няма с кой да споделиш и съответно очакваш решение на проблемите си. Влизахме от избори в избори, а политиците бяха силно ангажирани с предизборните си кампании, оставяйки решението на наболелите проблеми за после или по-точно за някой друг, някога. Аз лично чувствам известно неудовлетворение,защото въпреки добрата комуникация с всички министри на транспорта, не можахме да раздвижим по-сериозно намирането на решение на теми, които ни вълнуват всички. Все пак, Българска Морска Камара работи успешно през 2024 година и продължи да утвърждава позицията си на незаобиколима институция, когато се обсъждат теми свързани с морската индустрия и образование на България, посочва председателят на сдружението к.д.п. Александър Калчев.
По думите му в международен план ситуацията далеч не е била по-различна. Проблемите в Черно море не се разрешиха, което между другото очаквахме поради ескалиращото геополитическо напрежение между Русия и Китай от една страна и САЩ, и Европа от друга, казва той. Наложените санкции на Русия са продължили да оказват неблагоприятно влияние на бизнеса в нашия регион, стана ясно от думите на председателя на БМК.
В допълнение, българските пристанища така и не успяха да се възползват от затрудненията в украинските Южний, Одеса и Черноморск, така както го прави Констанца. Една от причините е липсата адекватна пътна и железопътна инфраструктура, но също и факта, че добива на зърно през 2024 година намаля по обясними причини, отбелязва още председателят.
Конфликтът в Близкия изток буквално затвори Червено море като морски път, не само поради риска от нападения от йеменските хути, но и защото „белите“ застрахователи увеличиха премиите си по застраховките War Risk и Kidnap and ransom многократно, отблъсквайки корабните оператори от този традиционен морски път, заявява още к.д.п. Калчев.
По думите му въведените нови регулации по отношение на търговията с емисии и въвличането на корабоплаването, съвсем очаквано са допринесли за спад на обемите от товари, които бяха обработени в нашите пристанища. През 2025 и 2026 година тази тежест ще се задълбочава, а още от месец май Средиземно море ще стане т.нар. ECA, където корабите ще трябва да използват газьол, което ще оскъпи водния транспорт допълнително, свивайки значително пазара в нашия регион. Естествено няма как това да не се отрази на бизнеса на всеки един от нас, според председателя на Българска морска камара.
През годината турболенции имаше и в сферата на кораборемонта, където в дадени моменти се изпитваше затруднение в намирането на клиенти и само срива на навлата в Q4/24 накара корабособствениците да търсят варианти да ремонтират корабите си в периодите, в които пазарът не им позволяваше да печелят, пише в доклада.
Надеждата ни за 2025 година е да се разреши кризата в Украйна, което да възстанови и разкрие нови хоризонти за бизнеса ни, тук в Черно море. Към днешна дата такива сигнали от страна на политиците вече има, което наистина ни кара да мечтаем за едно по-предвидимо и спокойно бъдеще, според председателят на БМК.