През 1966 г. в състава на Параходство Български морски флот са включени рейдовите лодки „Акула”, „Делфин”, „Кит” и „Тюлен”. Те са построени в Hamburger Motoren Fabrik – Федерална република Германия, и са снабдени с дизелови двигатели Daimler – Benz с мощност 150 к.с. (110 киловата). Съдбата определи ролята на последен мохикан да бъде отредена на „Тюлен“, който подкара 59-та година от службата си под български флаг, разказва историкът д-р Атанас Панайотов от Морски вестник.
В днешни дни моторният катер служи за обучение на водачи на малки плавателни съдове в курсовете, организирани от Центъра за професионално обучение към Параходство Български морски флот.
На борда на “Тюлен” курсистите отработват маневриране, подхождане, заставане / снемане от кей с ляв и десен борд; пресичане, включване и плаване във фарватер; работа с хартиени и електронни навигационни карти; възли и такелажни работи; изстрелване на сигнални ракети и други пиротехнически средства.
През януари “Тюлен” е преминал ремонт и очаква поредната група курсисти в стартиращия през април Курс “Водач на кораб до 40БТ по море”.
Теоретичната част се провежда изцяло онлайн, а плавателната практика в акваторията на Варненския залив на борда на „Тюлен“. Преминалите този курс придобиват знания, умения и практически опит, които им дават право за явяване на изпит пред ИА „Морска администрация” за придобиване на правоспособност „Водач на кораб до 40БТ по море“.
Дължината на „Тюлен“ е 16,12 метра, широчината – 3,94 метра, газенето – 1,37 метра (дедуейт 19 тона). От 1 октомври 1967 г. до 1 октомври 1976 г. е пребазиран в Пристанище Бургас и е включен в състава на Параходство „Български танкерен флот“. След това отново се завръща във Варна и в състава на Параходство БМФ – и така, до ден днешен.
