Центърът на Международното морско бюро (ММБ), който наблюдава морското пиратство съобщава преди предстоящата морска конференция Сийтрейд, че е отчетено намаляване с 54% на пиратските атаки, край бреговете на Сомалия. Това е довело до намаляване на разходите за корабособствениците свързани със застрахователни услуги. Намалялата пиратска аткивност е довела до разширяване на полемиката свързана с използването на въоръжена охрана на борда на корабите.
По данни на ММБ от началото на годината досега са били извършени общо 225 пиратски нападения над частни съдове и търговски кораби. Край бреговете на Сомалия атаките са били 70, а похитените кораби са 11. Заложници на тях са 188 моряци. Отчита се сериозен спад и според анализи на Военноморските сили на САЩ.
Положените усилия за противодействие на пиратите в Аденския залив са дали резултат, но опасността не е отминала. Тези действия са отключили промяна на географския фокус на пиратите, като вече се отчита увеличаване на атаките в Гвинейския залив, Нигерия, Того, дори и до индонезийски води.
Въпреки добрите резултати, които осигурява използването на въоръжена охрана тази индустриална ниша все още е «сива», смята Крис Хеймън от Сийтрейд. По думите му все още има заплаха по най-натоварените за корабоплаването зони. Компаниите годишно разходват над 12 млрд. щ. долара за осигуряване на безопасността на екипажите.
В момента над 30 кораба патрулират в опасните зони и наблюдават над 1 млн. кв. мили. Страните се принудиха да осигурят три антипиратски мисии, в които участват сили на ВМС на Великобритания, страни членки на ЕС, ВМФ на САЩ, Русия, Индия, Китай и НАТО.
Изключително важна се оказва необходимостта за допълнително обучение на капитаните при критични ситуации. Използването на евазивни техники, употребата на различни нелетални средства за защита и др.
Австралийският институт Lowy също определя работата на компаниите осигуряващи въоръжена охрана като несигурна, тъй като според експертите на института тези компании не са легитимни. Решението е да бъдат подготвени изисквания и тази ниша да бъде регулирана, което е работа на правителствата, с подкрепата на индустрията.
Maritime.bg – Свят