Осем от най-големите морски търговски неправителствени организации в света отправиха призив за обединение около климатичните цели и прехода на корабоплаването към нулеви емисии.
Призивът е подписан от Асоциацията на корабособствениците в Япония, Белгийската асоциация на корабособствениците, Нидерландската асоциация на корабособствениците, Морската асоциация на Сингапур, Морската камара на Великобритания, Норвежката асоциация на корабопритежателите, Канадската морска камара и Датската морска асоциация (Danish Shipping).
В документа, публикуван от Лойдс Лист, се посочва, че Международната морска организация скоро ще се събере в Лондон, за да вземе решение, което ще определи облика на корабоплаването за идните десетилетия. 176-те държави членки трябва да се споразумеят за нови мерки в областта на климата, които да изпълнят стратегията на IMO за парниковите газове, договорена през 2023 г. Ако организацията не успее да постигне споразумение, това ще бъде сериозна пречка за усилията за насочване на корабоплавателната индустрия към нулеви нетни емисии до 2050 г.
Следващият месец, април, е крайният срок, в който трябва да бъдат договорени регламентите – и това ще бъде от решаващо значение за сектора, както и за смисъла на съществуването на IMO. По-конкретно, държавите-членки трябва да се споразумеят за техническа мярка, както и за механизъм за ценообразуване – последният е изключително чувствителен от политическа гледна точка.
Споразумението между 176 държави ще изисква от членовете да проявят гъвкавост и взаимно разбиране, за да намерят общ език. Докато някои възприемат компромиса като резултат, който оставя всички страни еднакво недоволни от резултата, ние трябва да го възприемем като общ ангажимент, при който всички страни може да се наложи да направят отстъпки, според подписалите призива.
Ние, като представители на сектора, призоваваме членовете на IMO да намерят общ език за това как да постигнат целите и задачите, договорени в стратегията за парниковите газове. Колкото и да е парадоксално, ние като корабособственици се нуждаем от този пословичен мост. Ако април ни остави с празни ръце, секторът няма да може да отговори на своите стандарти. На първо място, няма да ни бъдат предоставени регулаторните стъпала, за да изпълним амбициите си в областта на климата, се посочва в позицията.
Ако не постигнем съгласие по глобални мерки, ще бъдем изложени на риск от множество регионални разпоредби, които има опасност да се превърнат в огромна мозайка от тромаво, административно законодателство, предупреждават още осемте организации. Това отново ще постави под въпрос много важния принцип на равнопоставеност и приложимост на нормативните актове в световен мащаб.
Затова нашият призив към членовете на ИМО е прост: Да се обединим и да изградим необходимия мост над размирната вода, призовават още осемте организации.