Военният научно-изследователски кораб СВ. СВ. КИРИЛ И МЕТОДИЙ (НИК 421) ще бъде посрещнат във Варна на 11-и април. Корабът ще застане на Морска гара – Варна около 10:00 ч. Корабът отплава от България за трета поредна експедиция в началото на ноември м.г.
При 10-дневният преход до Картахена “практика” на борда проведоха курсанти от ВВМУ.
През декември НИК 421 достигна Мар дел Плата, където екипажът бе посрещнат от кмета на Варна Благомир Коцев.
В края на последния месец на миналата година от думите на проф. Христо Пимпирев стана ясно, че учените, моряците и курсантите на НИК 421 щели да посрещнат празниците с пингвините, тъй като не са били осигурени средства. „В последния момент, когато третата експедиция на нашия научно-изследователски кораб трябваше да тръгне за Антарктида – през ноември получаваме писмо, че парите, които трябват, за да може да се върне кораба обратно са пренасочени за зърнопроизводителите. Което означава, че корабът не може да се върне – там ще си стои, което е прецедент – в 21 век да бедстват български учени и моряци на другия край на света“, каза проф. Христо Пимпирев, ръководител на българските антарктически експедиции.
На 28 декември НИК 421 достигна о. Ливингстън, където е българската антарктическа база. Според редица съобщения на Морско училище и ръководителя на българските антарктически експедиции – НИК 421 “осигурява редица научни проекти от борда на кораба”.
В средата на януари бе съобщено, че военният научноизследователски кораб е завършил планираната за изпълнение по време на 33-ата българска антарктическа експедиция товаро-разтоварна дейност. “По време на съвместната дейност с логистиците на БАБ, на базата бяха доставени хранителни продукти, гориво-смазочни материали, строителни материали, оборудване и инструменти за изграждане на новия лабораторен блок. Логистично бяха осигурени надграждането и подобряването на настоящите водопроводна и електрическа инсталации. На брега беше стоварен и един двадесетфутов морски контейнер за съхранение на материална част”, се казваше тогава в съобщение на БТА.
От него стана ясно, че НИК 421 ще превози обратно до България пореден товар отпадъчни материали и елементи. “С цел поддържане на високи екологични стандарти за чистота и превенция и за предотвратяване на замърсяване на околната среда, генерираните от строителството на новия лабораторен блок отпадъчни материали и елементи бяха натоварени на борда на НИК 421 за транспортиране и утилизиране в България”, обясниха тогава от агенцията.
Междувременно от документи за поредна многомилионна поръчка за ремонт лъсна, че корабът струва на българските данъкоплатци над 66 хил. лева дневно. Тази информация не е опровергана публично и до днес, но стана причина за спиране на обществената поръчка за ремонт.