Южнокорейски корабни компании продължават да подхранват нарушенията на околната среда и правата на човека, като извеждат излезли от експлоатация плавателни съдове на плажовете в Южна Азия за нарязване на метален скрап. От 2020 г. насам 94 плавателни съда, собственост на компании от Южна Корея, са били нарязани на бреговете на Бангладеш и Индия при мръсни и опасни условия, излагайки на риск живота на работниците и причинявайки необратими екологични щети. Това твърди неправителствената организация “Платформа за нарязване на кораби” (SPB).
Само през последните две години на борда на южнокорейски плавателни съдове, изпратени за нарязване в Южна Азия, са регистрирани три сериозни инцидента, довели до смъртни случаи и наранявания. Въпреки многократните призиви за поемане на отговорност, южнокорейските корабособственици – включително големи играчи като Sinokor, SK Shipping и H-Line – продължават да продават стари кораби на безскрупулни купувачи и заобикалят международните разпоредби, които изискват безопасно и екологосъобразно извеждане от експлоатация.
Неотдавна неправителствената организация SPB предупреди южнокорейските власти за незаконния износ на кораба HL PYEONGTAEK (IMO 9061928), продаден на купувача Best Oasis от H-Line и изведен в Аланг, Индия. H-Line е бракувала пет кораба през последните пет години и е на път да извади от експлоатация HL RAS LAFFAN (IMO 9176008).
Само през 2024 г. най-малко 13 плавателни съда са били изнесени от Южна Корея в Индия и Бангладеш за нарязване. Международното право е ясно: всички трансгранични движения на опасни отпадъци, включително на излезли от експлоатация кораби, трябва да получат предварително обосновано съгласие (PIC) от страните вносителки в съответствие с Базелската конвенция.
Южнокорейският закон за насърчаване на прехода към кръгова икономика признава металните отпадъци като ресурс, който може да подпомогне обществото в прехода към кръгов икономически модел. Този закон има за цел да улесни ефективното използване на ресурсите през целия жизнен цикъл на продуктите, за да се сведе до минимум генерирането на отпадъци и да се насърчат устойчивите практики. Южна Корея е голяма държава в областта на корабостроенето и има важен сектор за производство на стомана. Националните корабоплавателни компании и стоманодобивният сектор следва да бъдат стимулирани да намерят синергии за това как висококачествената стомана от корабен скрап може да допринесе за декарбонизацията на националната стоманодобивна промишленост, докато корабостроителният сектор следва да бъде насърчаван да разглежда проекти за оптимизирано оползотворяване на материалите, според SPB.
„Приканваме южнокорейското гражданско общество и медии да си сътрудничат с нас за повишаване на осведомеността по този въпрос и за гарантиране, че практиките за рециклиране на кораби са в съответствие с политиките на страната за кръгова икономика и ангажиментите за устойчивост“, казва Бенедета Мантоан от неправителствената организация.