Международната морска организация (IMO) започна решаващ кръг от преговори, целящи финализирането на нови задължителни разпоредби, които да насочат международното корабоплаване към нулеви нетни емисии през следващите 25 години.
При откриването на 83-ата сесия на Комитета за опазване на морската среда (MEPC 83) в понеделник, 7 април, в Лондон, генералният секретар на IMO Арсенио Домингес приветства постигнатия напредък в постигането на споразумение по проекта на Рамката за нулеви нетни емисии, която ще засили действията на морската индустрия по отношение на изменението на климата.
Тя включва предложени разпоредби за задължително намаляване на интензивността на горивата на корабите, глобален механизъм за ценообразуване на емисиите и създаване на фонд на IMO. Фондът ще стимулира използването на горива и технологии с нулеви и близки до нулевите емисии, като същевременно ще подпомага развиващите се страни чрез насърчаване на справедлив и равноправен преход.
Тези мерки ще бъдат включени в приложение VI (Предотвратяване на замърсяването на въздуха от кораби) на Международната конвенция за предотвратяване на замърсяването от кораби (MARPOL), която обхваща 97% от световния търговски флот по тонаж.
„Не се съмнявам, че ще постигнете необходимия компромис, така че до края на седмицата да можем да направим още една значителна крачка напред в постигането на целите на Стратегията на IMO за парниковите газове“, заяви генералният секретар Домингес пред повече от 1200 международни делегати. Той похвали държавите членки за усилията им да намерят общ език, като същевременно отбеляза, че ключови въпроси все още са в процес на договаряне.
“Работата все още не е приключила. Но сме почти там – и съм сигурен, че през следващите дни ще достигнем до тази точка. Това, което правим тук, ще има глобално въздействие върху една индустрия, която продължава да доказва съществената си роля в света”, добави той.
Разговорите продължават до петък, 11 април, като се очаква до края на сесията да бъде одобрен проект на правен текст.