Международната морска организация (IMO) направи още една стъпка към създаването на правно обвързваща рамка за намаляване емисиите на парникови газове от корабите в световен мащаб, като се стреми към тяхното пълно ограничаване до 2050 г. или около тази дата. Рамката на IMO за нулеви нетни емисии е първата в света, която съчетава задължителни ограничения на емисиите и ценообразуване на парниковите газове в целия промишлен сектор.
Одобрени от Комитета за опазване на морската среда по време на 83-тата му сесия (MEPC 83) от 7 до 11 април 2025 г., мерките включват нов стандарт за корабните горива и глобален механизъм за ценообразуване на емисиите. Тези мерки, които трябва да бъдат официално приети през октомври 2025 г., преди да влязат в сила през 2027 г., ще станат задължителни за кораби с бруто тонаж над 5000 тона, които отделят 85% от общите емисии на CO2 от международното корабоплаване.
При закриването на заседанието генералният секретар на IMO Арсенио Домингес даде висока оценка на духа на сътрудничество и ангажираност, демонстрирани от държавите членки през миналата седмица.
“Одобрението на проекта за изменение на приложение VI към MARPOL, с което се дава мандат на IMO за въвеждане на рамка за нулеви нетни емисии, представлява още една значителна стъпка в общите ни усилия за борба с изменението на климата, за модернизиране на корабоплаването и показва, че IMO изпълнява своите ангажименти. Сега е важно да продължим да работим заедно, да водим диалог и да се вслушваме един в друг, ако искаме да създадем условия за успешното му приемане.“, каза той.
IMO реши, че с течение на времето годишният горивен интензитет на парникови газове от корабите следва да бъде ограничен. Корабите, чиито емисии надвишават тези прагове, ще трябва да придобият коригиращи единици, за да балансират своите дефицитни емисии, докато тези, които използват технологии с нулеви или близки до нулевите емисии на парникови газове, ще могат да получат финансови награди.