Базираната в Нидерландия компания Wattlab, специализирана в областта на слънчевата енергия за морския транспорт, с представи в сряда своята палуба SolarDeck за морската индустрия. SolarDeck е модулна и мащабируема система от монтирани на палубата соларни панели, които водят до значително намаляване на разхода на гориво и емисиите на CO2, казаха пред Maritime.bg от компанията. Нещо повече, Wattlab твърди, че възвръщаемостта на инвестицията е от 3 до 5 години.
Създадена през 2017 г., Wattlab прекара първите години от дейността си, фокусирайки се върху сектора на корабоплаването във вътрешни водни пътища със своя Solar Flatrack. Това е модулна система за слънчева енергия, състояща се от подвижни и подреждащи се един върху друг интегрирани слънчеви панели и инвертори. Към днешна дата соларните плоскости на Wattlab са инсталирани на повече от 25 кораба, плаващи по вътрешни водни пътища.
С цел намаляване на разходите за гориво на собствениците на морски кораби и улесняване на продължаващата декарбонизация на морския сектор, Wattlab сега разширява дейността си в сектора на морския транспорт със SolarDeck.
„През цялото време по време на проектирането на SolarDeck ние давахме приоритет на изискванията на корабособствениците. Знаем, че „времето е пари“. Ето защо SolarDeck може да се монтира за минимално време. Освен това тя не оказва влияние върху товаро-разтоварните операции“, твърди главният изпълнителен директор на Wattlab Бо Салет. „Въпреки това, ние също така знаем – особено за собствениците на товарни кораби – че „пространството е пари“. В случай на натоварване на палубата, като например офшорни вятърни турбини, екипажът на кораба може да съхранява SolarDeck в обема на 20-футов контейнер, като по този начин освобождава палубата за товар.“, допълва той.
В сътрудничество с холандската организация за приложни научни изследвания TNO и корабната компания Vertom, Wattlab прекара предходните 18 месеца в разработване и тестване на новата система на борда на кораба за генерални товари Vertom Anette, в рамките на проект, съфинансиран от Фонда за справедлив преход на Европейския съюз. Резултатите от тестовата фаза са положителни, според компанията.
„Резултатите от тестовете показват, че SolarDeck се представя добре в по-тежката среда – по отношение на солеността и по-бурното състояние на морето. Тъй като солената вода може да се оттича свободно от соларните панели, няма вероятност да се образува солена кора. В този смисъл SolarDeck генерира очакваните нива на изходна мощност“, обяснява Салет. „Освен това системата е достатъчно здрава, за да издържи на бури, както и на обичайните ежедневни дейности на борда на товарен кораб.“, заявява още той.
От компанията заявиха пред Maritime.bg, че системата осигурява прогнозно намаление на горивото с 20 метрични тона и емисиите на CO₂ с 68 метрични тона годишно за кораби от типа на Vertom Anette.