Параходство Български морски флот разработва изцяло нов дизайн за кораби, който ще бъде готов към края на годината и компанията планира да направи поръчки. Това стана ясно от думите на к.д.п. Александър Калчев, изпълнителен директор на БМФ, в предаването “Говори сега” на БНТ.
По думите му компанията разполага с най-младия флот от кораби за насипни товари в Европейския съюз.
Смело мога да кажа, че БМФ в момента е със сигурност в Европа компанията с най-млад флот от кораби за насипни товари. Имаме 36 кораба във флота, които оперират в момента, кораби за насипни товари, имаме 4 буксира и шест кораба в строеж, които предстои да бъдат предадени. Отделно сега разработваме изцяло нов дизайн за кораби, като се надявам към края на годината да сме готови и да направим поръчки, каза к.д.п. Александър Калчев.
След 2014-а година корабостроителите, дизайнерите на кораби в световен мащаб, направиха сериозна крачка напред – като в момента, корабите, които се строят наистина консумират с около 30% по-малко гориво, което е стъпка в посока декарбонизация, каза още изпълнителният директор на БМФ, който е и председател на Българска морска камара.
По думите му обаче към настоящия момент алтернативните горива, които циркулират на пазара, са практически неприложими за шипинга, тъй като производството на някои от тях изисква изключително много енергия, а други – като амоняка, са опасни за корабните екипажи.
Кап. Калчев изрази мнение, че вероятно в обозримото бъдеще през следващите 5 до 10 години, корабоплаването ще трябва да продължи да разчита на фосилните горива и природния газ.
Това, което може да се направи на този етап, е да се инвестира в нови кораби, по-ефективни кораби от гледна точка на хидродинамиката. За жалост пазарът е дебалансиран, в постковид периода се засили много интересът към кораби, които превозват контейнери, съответно много поръчки бяха дадени в корабоистроителните заводи в Китай, в Япония и в Корея, които на практика блокираха всички слотове до края на 2028 г., каза той.
Според него капацитетът на световното корабостроене е лимитиран, а освен това – бумът при строителството на контейнеровози е повишил драстично цената за строителство на нови плавателни съдове.
В момента цената е наистина много висока. Факт е, че корабостроителната индустрия е задъхана в момента и не може да отговори на очакванията, посочи още той.
Кап. Калчев коментира, че до края на годината се очаква Международната морска организация да представи правнообвързваща рамка за намаляване емисиите парникови газове от корабоплаването. Той изрази надежда, че прилагането на подобен бъдещ инструмент ще бъде съобразено с действащата в ЕС система за търговия.