Корабоплаването е нещо повече от средство за търговия, то е тихият пазител на световното благосъстояние. Това каза Мелина Травлос, председател на Съюза на гръцките корабособственици (СГК) по време на дебат за укрепване на глобалната морска сигурност, проведен в Съветът за сигурност на ООН.
Травлос изтъкна незаменимата роля на корабоплаването за поддържане на световната икономика и за опазване на човешкото благосъстояние, като същевременно подчерта спешната необходимост от защита на отрасъла от възникващи заплахи. Историческото участие на Съюза на гръцките корабособственици в този дебат е доказателство за водещата роля на гръцкото корабоплаване на световната сцена, коментираха пред Maritime.bg от пресслужбата на СГК.
„Гърция е горда морска нация, както по идентичност, така и по история“, каза Травлос. Гръцкото корабоплаване, което представлява повече от 20% от световния флот и над 61% от флота на ЕС, е в челните редици на развитието на отрасъла, като води диалог и предприема действия, формира и приема политики на най-добрите практики за справяне с днешните предизвикателства, подчерта още тя.
По думите й шипингът обединява света, не от време на време, а постоянно.
“Корабоплаването осигурява доставки при всякакви обстоятелства, дори по време на всеобщи кризи, като пандемията COVID-19, когато всички други сектори спряха работа, ние поддържахме веригите за доставки живи, доставяйки лекарства и стоки, от които хората се нуждаеха навсякъде, а при хуманитарни кризи, като масова миграция, нашите кораби редовно участват в спасителни операции”, подчерта председателят на СГК.
И все пак тя напомни, че „докато ние усърдно спазваме нашите правни задължения и морален дълг, държавите трябва да поемат своите собствени отговорности“.
Пред Съвета за сигурност на ООН Мелина Травлос посочи и общоизвестния факт, че корабоплаването е отговорно за осигуряването на около 90% от глобалната търговия, превозвайки годишно над 12 млрд. тона стоки – храни, лекарства, енергия, суровини, потребителски стоки, всичко, което поддържа ежедневието ни.

В основата на нашата индустрия стоят близо 2 милиона моряци, които работят денонощно, за да поддържат света в движение, каза тя.
В своята историческа реч, председателят на Съюза на гръцките корабособственици обаче уточни, че „корабоплаването все повече се превръща в оръжие – икономическо, политическо и физическо“.
Тя очерта развиващите се заплахи за индустрията.
“Пиратството не е далечен спомен. То се развива, а не отстъпва. То представлява постоянен риск за корабите, екипажите и товарите. През 2024 г. са докладвани 116 инцидента, като е регистрирано увеличение от 35% спрямо предходната година”, коментира Травлос.
Геополитическите конфликти и политическата нестабилност все повече застрашават сигурността на море. Безпрецедентен брой търговски плавателни съдове бяха атакувани с военни оръжия – ракети, бомби, торпеда, мини, дронове. Членове на екипажи бяха убити или взети за заложници. Загубени са кораби и товари, предупреди председателят на СГК.
Организираната престъпност на море – трафик на наркотици, контрабанда на оръжие, трафик на хора – също е нарастваща заплаха, която излага корабите на уязвимост от престъпления извън контрола на индустрията, което води до несправедливото й санкциониране, заяви още тя.
По думите й, сега се появи и нова опасност: кибервойната.
“Една-единствена кибератака може да наруши работата на кораба, да застраши безопасността на море, да доведе до изтичане на чувствителни търговски данни или дори да предизвика екологични катастрофи. Освен това нарастващата злоупотреба с изкуствен интелект и цифрови технологии за проследяване от страна на престъпните мрежи превръща корабите в добре видими „летящи патици“ за целенасочени атаки”, предупреди още тя.

Травлос подчерта, че индустрията „работи неуморно за гарантиране на морската сигурност“, като актуализира най-добрите практики за управление, спазва стриктно глобалните разпоредби, сътрудничи с военноморските сили във високорисковите региони и, когато е необходимо, прилага мерки за самозащита, като приемане на въоръжена охрана на борда на търговски кораби. И все пак, настоя тя, “въпреки че нашата индустрия е устойчива, от нея не може и не трябва да се очаква да понесе всички тежести сама”.
В този дух тя призова международната общност да се ангажира “да запази морската сигурност като основен приоритет и постоянен политически въпрос в рамките на Организацията на обединените нации”.
Трябва колективно да защитаваме свободата на корабоплаването като споделена глобална отговорност и крайъгълен камък на мира. Моретата трябва да бъдат отворени, свободни, безопасни и сигурни”, заяви Травлос.
Тя призова още за възприемане на последователно, всеобхватно и координирано управление на морската сигурност, като бъде включен ценният опит и ноу-хау на корабоплавателната индустрия при справянето със стари и нови заплахи за морската сигурност.
„В този динамичен пейзаж на морската сигурност трябва да преминем от реакция към превенция, от реакция на кризи към готовност за кризи“, подчерта тя и продължи: „Бих използвала гръцката дума „синергия“, за да опиша как трябва да се третира морската сигурност“.
В заключение на обръщението си, непосредствено след генералния секретар Антониу Гутериш, Травлос отправи всеобщ призив „да въплътим духа на ООН в неговата най-истинска форма, като застанем заедно не само по име, но и по цел“ и “колективно да защитаваме свободата на корабоплаването като споделена глобална отговорност и крайъгълен камък на мира и човечеството. Моретата трябва да бъдат отворени, свободни, безопасни и сигурни”.