Корабоплаването постигна значителни подобрения в безопасността. През 90-те години на миналия век световният флот губеше над 200 кораба годишно. Преди 10 години този брой е намалял наполовина, а в момента е рекордно нисък – 27 към края на 2024 г. Това се посочва в годишния доклад на глобалния застраховател Allianz.
За сравнение, през 2023 г. загубените кораби са били 35 (кораби с бруто тонаж над 100 тона), което е с около 20% по-малко, а общите загуби са намалели със 75% през последното десетилетие (105 през 2015 г.).
Районите край Южен Китай, Индокитай, Индонезия и Филипините са основните горещи точки на загубите в световен мащаб през последната година, заедно с Британските острови, Източното Средиземноморие и Черно море, както е и през последното десетилетие (169). През тези региони преминава огромен обем внос и износ, което води до високи нива на корабен трафик, което се отразява на броя на инцидентите. Като цяло през последното десетилетие в света на корабоплаването са отчетени 681 загуби.
На риболовните кораби се падат близо 40% от загубените плавателни съдове през миналата година (10).
Потъването е основната причина за общите загуби при всички видове плавателни съдове, което представлява близо 50%. Пожарите и експлозиите се нареждат на второ място при загубите на плавателни съдове. През последното десетилетие повече от 100 загуби на плавателни съдове са били причинени от пожари.
Броят на докладваните морски произшествия или инциденти по света се е увеличил с около 10% през 2024 г. (3310 в сравнение с 2963). Най-голям е броят на инцидентите край Британските острови (799), следвани от тези в Източното Средиземноморие и Черно море (694).
Средната възраст на корабите, загубени през последните 10 години, е 29 години. Екстремните метеорологични условия са отчетени като фактор при поне 7 инцидента през 2024 г.
Въпреки продължаващата тенденция за намаляване на големите загуби, предизвикателствата остават. Корабособствениците се опитват да експлоатират корабите безопасно в рамките на постоянно променяща се и динамична регулаторна рамка и да постъпват правилно, но това става все по-трудно, като се има предвид, че те трябва да управляват множество сложни въпроси – от конфликти, санкции и тарифи, през рисковете, породени от сенчестия флот, до новите предизвикателства, които носи декарбонизацията. Значението на политическия риск и конфликтите като потенциална причина за морски загуби нараства с увеличаването на геополитическото напрежение.
Вижте цялото съдържание на доклада:
commercial-safety-shipping-review-2025