Умората сред моряците в екипажи на търговски кораби се увеличава, въпреки усилията за контрол и правилата за работа и почивка, показва проучване на Кардифския университет. Анализът, изготвен от Международния моряшки изследователски център (SIRC), се основава на анонимни анкети и интервюта с 1240 моряци от търговски кораби и 1202 моряци, работещи на борда на пътнически кораби. Серията от доклади предлага препоръки за това как може да се подобри здравето и благосъстоянието на морските лица.
Анализът идва няколко дни след засядането на контейнеровоза NCL Salten на метри от къща, причинено след заспиване на вахтения помощник-капитан. Новото проучване показва, че повече от една трета от работещите на търговски кораби докладват, че не са имали възможност за нормален сън.
Анкетираните моряци заявяват, че не са спали достатъчно поради броя часове, които са работили, режима на работа, който са спазвали, задълженията си при товаро-разтоварни операции в пристанища, шума и вибрациите на борда. Тези проблеми са се увеличили в сравнение с данните, събрани при други проучвания през 2016 и 2011 г.
По-голям брой моряци на търговски кораби също са описали недостатъчен сън поради тревожност, свързана с работата, обща тревожност и носталгия по дома в сравнение с предишни проучвания. Недостатъчният сън в резултат на тревожност, свързана с работата, е бил особено остър проблем сред старшите офицери.
Други констатации показват, че почти един на всеки пет от моряците, които са претърпели сериозна травма или заболяване на борда, не са получили медицинска помощ, когато са имали нужда от нея. Обикновено до пристигането в пристанище е била предоставяна нередовна телемедицинска помощ.
“Въпреки по-доброто наблюдение на работното време и почивките на екипажите, умората остава нерешим проблем за моряците. Има доказателства, че са налице много случаи на фалшифициране на записите за работното време и почивките, за да се скрие преумората – но дори и когато се спазва Морската трудова конвенция, моряците все още могат да останат без достатъчно почивка. Отдавна е необходимо преразглеждане на правилата за работното време и почивките. Правилата трябва да бъдат променени, за да се осигури непрекъсната почивка за всички моряци, която да съответства на препоръчителните нива на сън за възрастни.“, казва професор Хелън Сампсън, директор на Международния моряшки изследователски център към Университета в Кардиф.
В анализа се обръща внимание и на благосъстоянието на моряците на круизни кораби, като малко под половината от 950-те участници, които са били на море по време на проучването, смятат, че не са спали достатъчно през предходните 48 часа. Основните причини за недостатъчния сън са работното време и режимът на работа.
Почти всеки десети моряк на пътнически кораб описва здравословно състояние, което приписва пряко на работата си, въпреки че повечето от тях имат достъп до квалифициран лекар на борда.
“Има много области, в които могат да се направят подобрения за опазване на здравето и благосъстоянието на моряците в сектора на пътническите и товарните кораби. Осигуряването на съоръжения, които морските лица могат да използват за терапевтични цели, като бани и сауни, увеличен достъп до отпуск на брега и осигуряване на качествена храна биха били важни елементи от цялостното усилие за опазване и насърчаване на здравето и благосъстоянието на морските лица.”, заявява още проф. Сампсън.
Вижте цялото съдържание на анализите:
Report-One-Cargo-seafarers-health-and-wellbeing-2023-2024-FINAL Report-Two-The-Health-of-Seafarers-working-aboard-cruise-ships-2023-2024-Final Report-Three-Seafarers-access-to-health-care-while-working-on-cruise-and-cargo-vessels-FINAL Report-4-Summary-report-seafarers-health-and-access-to-healthcare-FINAL