Какво отговориха институциите за засядането на Irmgard в Бургас?

Пресслужбата на Министерството на транспорта и съобщенията изпрати отговори на въпроси на Maritime.bg за инцидента с бълкер Irmgard, който заседна във фарватера на подходния канал на Пристанищен терминал Бургас – Изток 1 и ден по-късно бе снет от плитчина от влекачи на “БМФ Таг Сървис”.
Ето какво отговориха от транспортното ведомство.
Налице ли са били снети от щатното си място буйове, маркиращи фарватера?
Навигационното осигуряване на корабоплаването в териториалното море, вътрешните морски води, каналите и акваторията на пристанищата се осъществява от Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура”. При установени или докладвани отклонения от щатната позиция на навигационен буй се изпраща уведомление до корабите за съобразяване с навигационната обстановка, успоредно с предприетите действия навигационният буй се възстановява на щатната му позиция.
Кога за последно и защо са премествани буйове, кога са били връщани на щатното си място?
Във връзка с капитално удълбочаване на акваторията между пристанищен терминал „Изток – 2″ и пристанищен терминал „Запад” през 2024 г. са измествани навигационни буйове с разрешение от капитана на пристанище Бургас, дирекция „Морска администрация-Бургас”, след приключване на дейностите буйовете са възстановени на позиция. Без съответно разрешение от капитана на пристанище Бургас преместване или премахване на навигационен буй е категорично забранено и не се извършва.
Кога последно са правени промери в района и какви са установените дълбочини?
Съгласно изискванията на ИА “Морска администрация”, собствениците или операторите на пристанища предоставят карти с актуални дълбочини в подходните канали, маневрени акватории и в оперативната акватория/пред корабните места/. Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура” като собственик на общата пристанищна инфраструктура е извършило промери в периода на месец април 2025 г., като същите са предоставени на дирекция „Морска администрация-Бургас”. В зоните на навигационен буй № 12 и навигационен буй № 13, както и частта от подходен канал на пристанище Бургас-Изток между двата буя – дълбочините са 11,70 м. – 12.30 м.

Влекачи изтеглиха заседналия кораб IRMGARD
Влекачи изтеглиха заседналия бълкер IRMGARD. Корабът заседна вчера във фарватера и подходния канал към Бургас Изток – 1. В операцията, която се проведе във вторник, участваха влекачи ALIOTH и ALCOR от състава на БМФ Таг Сървис.
Продължава водолазният оглед на заседналия бълкер IRMGARD
Продължава водолазният оглед на заседналия на входа на Пристанище Бургас бълкер IRMGARD, коментираха пред Maritime.bg от Дирекция “Морска администрация” – Бургас. Няма допуснат разлив. Възможно е операцията за снемане на кораба да бъде проведена в утрешния ден.
Инцидентът не оказва влияние на провеждането на поредната активация на противоминната група в Черно море.
Според представители на ДМА – Бургас, засядането на IRMGARD не влияе на трафика на малки плавателни съдове и спомагателния флот.
“На капитана на заседналия в бургаския порт кораб е издадена заповед за предприемане на незабавни мерки за освобождаване на навигационния канал”, каза пред БТА директорът на ДМА – Бургас кап. Живко Петров. Заповедта е изпратена и до корабособственика, регистриран в Сингапур.
“Преди около половин час дадох разрешение водолаз да направи оглед на мястото на засядането. След приключване на огледа предстои да започнат преговори с влекачните компании за осигуряване на необходимата техника за изтегляне на кораба”, коментира още Петров.

Към 1330 ч. във вторник IRMGARD остава в позицията, в която преди часове засяда на входа на Пристанище Бургас. Към момента няма информация кога ще започне опитът за снемане на кораба от плитчината.
Видео:
Предстои опит за снемане на IRMGARD от плитчината
Предстои опит за снемане на заседналия на входните фарове на Пристанище Бургас бълкер IRMGARD.
Първи снимки от района:


Плаващият под флага на Либерия бълкер IRMGARD (IMO: 9590967) заседна на под един кабелт от входните фарове на Пристанище Бургас. Инцидентът е станал преди няколко часа. Плавателният съд превозва насипен неопасен товар.
Предстои провеждане на подводен оглед за установяване цялостта на корпуса. Към момента няма данни за установен разлив.
Съдът засяда при маневра за влизане в пристанището след преход от Русия.
Предстои провеждане на операция за снемане на кораба от плитчината.