Запознайте се с Григор Кънчев, ръководител „ИТ и комуникации“ в Unity Ship Management – двигателят зад сигурната, безпроблемна и иновативна свързаност, която поддържа флота на компанията в отлична форма. Със страст към технологиите и дълбоко разбиране на живота на море, Григор има ключова роля в интегрирането на модерни решения като Starlink на корабите на USM, осигурявайки както оперативно качество, така и благосъстояние на екипажа. Григор споделя прозрения от своята уникална кариерна история, предизвикателствата и успехите при управлението на ИТ на море и визията си за бъдещето на морските технологии. Открийте човека зад системите, които държат Unity свързана – на борда и отвъд.
Григор, нека започнем с твоя път. Как избра IT в морската индустрия за своя кариера?
Нека го наречем комбинация от амбиция, цели и възможности. Не съм планирал конкретно кариера в морската сфера, но винаги съм искал да работя в технологично напреднала област с глобални активи и възможности за пътуване по света. След като завърших ВВМУ като инженер по радиоелектроника и комуникации, започнах кариерата си в Inmarsat – най-голямото име в морските комуникации.
Като ръководител „ИТ и комуникации“, ролята ти обхваща технически системи и свързаност на екипажа. Как изглежда един твой типичен ден?
Денят ми винаги започва с електронната поща, която пристига през нощта. Преглеждам спешните случаи и определям приоритетите, преди първите имейли да излязат от пощата ми около 9 часа. Винаги имам план за деня, но често той се променя бързо и изисква адаптивност за справяне с неочаквани предизвикателства. След повече от 15 години в ИТ и комуникациите мога уверено да кажа, че рутина няма – всеки ден носи уникални и често странни казуси за решаване.
Ти ръководи внедряването на Starlink в USM – защо това е истинска революция за морската индустрия?
Starlink е революционен по начини, които надхвърлят очакванията. На първо място – скоростта: 200 Mbps спрямо традиционните VSAT системи, които са над 100 пъти по-бавни. Това позволява изключително ефективна комуникация на борда и дистанционна поддръжка. Проблеми като претоварена мрежа, липса на трафик, големи имейли, които не могат да се изпратят, или прекъснати телефонни разговори вече са в миналото.
Второ, това напълно променя живота на екипажите – сега те разполагат със 100 пъти по-бърз интернет на 10 пъти по-ниска цена. Видеоразговори и стрийминг са нещо напълно нормално. Екипажите са най-големият ни актив и правим всичко възможно да им осигурим най-добрите технологии в света.
Два примера илюстрират практическите ползи. Успяхме да прехвърлим 200 GB файл към един от нашите кораби чрез Starlink. Трансферът отне 3 дни, но беше успешен и решихме проблема на борда. Проведохме едновременно и видеообучение за над 100 офицера от флота – движещи се кораби бяха свързани така, сякаш са у дома.
След години в индустрията, какви са надеждите ти за модерното корабоплаване?
Надявам се да видя повече операции, базирани на данни, телеметрия в реално време и повече информация като цяло. Най-голямото предизвикателство при решаване на проблем на борда е да предвидиш какво ще видят и как ще реагират екипажите. Понякога помагаш на кораб, на който никога не си стъпвал, на другия край на света, а времето е критичен фактор. Трябва да виждаме реални данни от различни системи на борда, за да вземаме информирани решения и да даваме полезни инструкции. Всяка система става все по-сложна, за да бъде ефективна, което изисква по-добро обучение и разбиране. Но с нарастващата свързаност на системите, киберзаплахите също се увеличават – балансът между ефективност и сигурност е предизвикателство, което си струва да се решава.
А какво те държи буден нощем?
Обикновено – капитаните!
Проектирам ИТ и комуникационните системи на борда да са максимално автономни и устойчиви, но изненади винаги се случват. Когато това стане, моята задача е да намеря решение, независимо от часа – това е част е от играта.
Можеш ли да споделиш скрит технологичен трик, който може да влезе в употреба на борда?
В ИТ казваме: „Рестартът оправя 50% от проблемите.“ Ако имате проблем с устройство, първо го рестартирайте – ще се изненадате колко често това помага!
Ако можеше да въведеш една научнофантастична технология във флота утре, коя би била тя и защо?
Транспортерът от Star Trek!
Представете си, че сте капитан и имате проблем на борда. Просто „телепортирате“ инженера с нужните инструменти, той оправя проблема и корабът продължава. Какво бъдеще само!
А какви са очакванията ти за близкото бъдеще на екипажите в морето?
Starlink проправя пътя за високоскоростни сателитни комуникации и очаквам конкуренти да навлязат на пазара в следващите година-две, което ще донесе още повече ползи за екипажите и операторите. Изследваме и интеграция на изкуствен интелект в бордовите системи за по-добър анализ на данни и вземане на решения.
Бързата и надеждна връзка, комбинирана с интегрирани умни системи, ще оптимизира и автоматизира повечето процеси на борда. Напълно автономният кораб вече не е фантастика – може да го видим още в нашия живот.
Извън ИТ и комуникациите, кои са любимите ти хобита и занимания?
Спортът и природата винаги са били част от живота ми. На 5 години баща ми ме записа на тенис и оттогава играя. В тийнейджърските години бях състезател и дори спечелих няколко национални турнира. Докато учех във ВВМУ, участвах в Baltic Tall Ships Regatta на легендарния ветроход „Калиакра“ – четиримесечно приключение, което никога няма да забравя. Миналата година с приятели предприех ново предизвикателство – седемдневен веломаратон от 700 км по Дунав Ултра. Спортът и приключенията са моят начин да изчистя ума си и да се върна към ежедневието с нова енергия и по-широк поглед.