Колапс на морската и речната индустрии при липса на спешни реформи

В град Бургас започна Третият национален форум Морската и речна индустрии – основни приоритети за Република България. Събитието, организирано от Българска морска камара, Бургаска морска асоциация и Морски клъстър на България, бе уважено от представители на местната власт, ВМС и ИА „Морска администрация“. Форумът събра множество представители на морския бизнес, образование, както и представители на неправителствени организации от морския сектор.

На първия ден от форума бяха изнесени доклади за състоянието, предизвикателствата и перспективите пред сферите на морската и речна индустрия в страната. Участниците в тазгодишното издание за пореден път изтъкнаха необходимостта от спешното подготвяне на морска политика на България. Докладчиците, сред които и председателят на Българска морска камара, отчетоха липсата на такава, което води до затрудняване работата на сектора и неговото изоставане за сметка на съседни държави, например. Бяха дадени примери от добрите практики, които се прилагат в страни от ЕС и извън него, начините на реализация и ползите от тях.

Отчетено бе, че страната ни вече трудно може да се нарече „морска държава”, заради липсата на кораби под роден флаг. Към момента под български флаг плават едва 17 кораба, стана ясно от доклада на председателя на Българска морска камара, к.д.п. Богдан Богданов. Според него вече е налице и устойчива тенденция броят на тези кораби да намалява. Той изрази мнение, че ще бъде престъпление, ако неправителствените организации замълчат за този процес. „Не е възможно и институциите да не забелязват това”, констатира той. Необходимо е привличане на повече корабособственици към българското знаме, смята експертът, но допълни, че не е ясно дали институциите ни са готови да отговорят на техните изисквания. По думите му вече не може да се говори и за наличието на национален морски превозвач. Според него е необходимо сформирането на широк кръг от специалисти, които да извършат цялостен анализ за състоянието на морската и речна индустрии. „Ако това беше направено отдавна, днес нямаше да се питаме дали има такива индустрии”, коментира той.

Специално внимание бе обърнато и на състоянието на българските пристанища. Отбелязано беше, че ако за Европейския съюз търговията по море има голямо значение, мащаб, то същото не може да се каже за България. Налице е забавена реформа в областта на пристанищата, което води до напредък на румънския порт Констанца и гръцкия Солун. Оказва се, че родните пристанища вече се превръщат в пречка за целия транспортен процес в страната, заключиха експертите. За недопускане на тотален срив е необходима всеобхватна реформа, смятат те. А за най-удачен вариант за развитие, в настоящите условия, общото мнение е публично-частното партньорство. „Няма как да сме конкурентноспособни със стогодишни пристанища”, заяви председателят на Българска морска камара, к.д.п. Богдан Богданов.

Пред голяма дилема на оцеляването е изправено и родното корабостроене, въпреки добрите традиции и уникалност на някои от корабостроителниците у нас.

Специално внимание бе обърнато и на морското образование, като няколко от докладите на форума засегнаха именно проблематиката свързана с него.

Основен акцент на първия ден от Третия национален форум бе свързан с отношението, ангажираността и съдействието, което оказва държавата при решаването на браншовите проблеми. Стана ясно, чрез голям брой примери, че за разлика от практиките в други страни, у нас институциите са пасивни, а дори и пречат. Не липсваха и по-остри коментари на представители на транспортни неправителствени организации, които лежаха на основата – да бъде оказван натиск над институциите за да се задействат в съвместната работа по недопускане на пълен крах на българските морска и речна индустрии.

[ultimate 1 /] 

Maritime.bg – България

Външно съдържание и реклама

Последни новини

Последни новини