Държавата категорично и окончателно взе решение – с “дунавски” пари ще се строи софийското метро.
Преди дни експерти от МТИТС, категорично заявиха, по време на семинар във Варна, че всички средства по проекта за подобряване на корабоплаването по река Дунав, ще бъдат пренасочени към други приоритетни проекти, но най-вече към софийското метро.
Както отдавна бе съобщено, по думите на управляващите, този проект не се реализира заради забавяне от страна на Румъния.
maritime.port.bg припомня, че още по време на конференцията “Стратегическа инфраструктура България 2011. Приоритети 2020”, тогавашният зам.-министър и настоящ министър на ТИТС Ивайло Московски заяви, че страната ни няма да получи над 117 млн. евро от Оперативна програма “Транспорт” за укрепване бреговете и подобряване на навигацията. Проектът ще бъде отложен за следващия програмен период от 2014г. до 2020г., коментира тогава Московски.
В момента за подобряване на корабоплаването остават едва 15 млн. евро, които ще са единствено за проучване и проектиране, докато другата част от осигурената сума, около 130 млн. лева – ще бъдат преразпределени. Най-голяма порция отива за метрото на софиянци – 70 млн. евро, с другите пари от МТИТС смятат да ремонтират гари – отново в София, но и в Пловдив. Едва с 5 млн. евро от парите, ще бъде реализиран проект на АППД, свързан с подобряване на навигационните системи за корабоплаването.
В началото на 2010г. беше договорено създаване на работна група между българската и румънската страна, която да работи по изпълнение на проекта за подобряване на корабоплаването по реката. Техническите цели на проекта включваха дейности по подобряване на фарватера в участъците от 530км до 520км и от 576км до 560км по река Дунав с цел осигуряване безопасността на международното корабоплаване. Дейностите по проекта трябваше да осигурят 3,50 м дълбочина при ниско корабоплавателно и регулационно ниво на реката, ширината на фарватера трябваше да достигне до 180 м, трябваше да се гарантира непрекъсната навигация дори през периоди на ниски водни стоежи и намаляване на времето за транзитирано преминаване през българо-румънския участък.
maritime.port.bg припомня, че през Октомври 2010г. министърът по еврофондовете Томислав Дончев заяви, че пари от този проект няма да бъдат пренасочвани. Ако този проект беше реализиран трафикът по река Дунав щеше да се увеличи с около 30%, а разходите за транспорт да бъдат намалени с 0,030 евро за тон/км.
Поради липсата на реализиран проект и настъпилата критична ситуация през последните седмици – държавата е принудена да драгира за собствена сметка.
maritime.port.bg – Морска политика