Данаил Папазов: Има и български и чужди инвеститори с интерес към Пристанище Варна

Росен Плевнелиев и Данаил Папазов
Росен Плевнелиев и Данаил Папазов

Парите от „Пристанище Варна“ отиват към Бургас, Лом, Видин, а в морската столица почти нищо не се връща. Това стана ясно от думите на директора на порта Данаил Папазов. В ефира на Дарик той заяви, че много от средствата, които се акумулират на територията на „Пристанище Варна“ като държавни такси и печалба, се преразпределят за развитието на други сфери в други региони.

„Повече от 50% от всички държавни такси, които постъпват в предприятие „Пристанищна инфраструктура” от цяла България, идват от Варна. През последните три години обаче нищо не се е върнало към морския град с изключение на задължителните средства, които се дават за поддръжката на каналите. Всичко останало отива по други направления“, не скри разочарованието си Папазов. „Варна в последните години остана в периферията в дейностите на „Пристанищна инфраструктура”, което вероятно се дължи на това, че проблемите в „Пристанище Варна“ са по-малко и имаме доста работа“, добави шефът на порта.

Той спомена проекта „Супер Бургас“, който предвижда строителството на нова Морска гара. „Въпреки че ние започнахме много преди тях да работим по този проект, той ще бъде реализиран в Бургас и то без да са акумулирани достатъчно средства на тази територия“, коментира Папазов.

По думите му има проект за ремонт на 16-то корабно място на пристанище „Варна-Запад“ за около 3 млн. лева, но той все още не е изпълнен въпреки няколкогодишните обещания. „Надяваме се „Пристанищна инфраструктура“ да го включи в програмата си за 2013 година, но доколкото разбирам, в бюджета и в плановете на предприятието и за следващата година не е предвидено“, посочи Папазов.

Повечето от инвестициите в „Пристанище Варна“ се извършват със собствени средства, стана ясно още от думите на Папазов. По договор с министъра на транспорта портът е задължен да инвестира в инфраструктурата си по 20 евроцента на обработен тон. „Това са около около 3,5 млн. лева, които ние ежегодно инвестираме“, посочи Папазов.

Той отново се обяви против държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“. В сегашния си вид то не бива да съществува, категоричен е Папазов. „Такъв прецедент с такова предприятие няма никъде в Европа. Ние сме една от малкото страни с държавно предприятие, което стопанисва цялата инфраструктура по морето и по реката“, каза шефът на пристанището.

Според него най-доброто решение е в създаването на сериозна пристанищна власт, която да включва „Морска администрация“ и тя да има свободата да решава всички проблеми на регионално ниво.

Относно концесията на пристанище „Варна“ Папазов заяви, че не разполага с много информация по въпроса. „Ние не сме страна в комисиите, които работят по концесията на пристанището. Само слухове чуваме“, коментира той.

По думите му продължава да се мисли дали да се раздели Варна-Изток от Варна-Запад или цялото пристанище да се отдаде на концесия. Въпреки бавните темпове по този въпрос интересът към пристанището не намалява. „Има няколко сериозни инвеститори – и български, и чужди компании, които поддържат интереса си към пристанище „Варна“, разкри Папазов.

„Един ден концесията ще се случи – то е неминуемо. Държавата е много муден инвеститор, задачите в една държавна структура доста трудно се решават“, коментира Папазов.

Той сподели също, че портът очаква нов рекорд на обработените товари. От началото на годината до сега са обработени над 7,9 млн. тона товари, като очакванията са обемът им да надхвърли 9,2 млн. тона до края на 2012 година. „При всички случаи ще бъде над 9 млн., така че ще бъдем в рамките на миналогодишните резултати и малко по-добри“, поясни в заключение Папазов. / Дарик

Maritime.bg – България

Последни новини

Последни новини

Министерски съвет одобри дерогация за закупуване, внос или трансфер по море на суров нефт от Русия

Министерският съвет прие решение, с което одобри предоставянето на възможност Република България да приложи специалната дерогация от член 3м, параграфи 1 и 2 от Регламент на

Държавата да осъществи пълен контрол върху пристанище “Росенец“, настояват от ДПС

Държавата трябва да осъществи пълен контрол върху пристанище "Росенец“. Това заяви пред "Фокус" заместник-председателят на ДПС Йордан Цонев, предаде Дарик. Снимка: Лупа ДПС

Заместник-министър Събев: Повече видимост на български продукти от рибарство и риболов са заложени в новата ПМДРА

Повече видимост на български продукти от рибарство и риболов са заложени в новата Програма за морско дело, рибарство и аквакултури (ПМДРА). Това заяви заместник-министърът на

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент