20 години Българска асоциация на морските капитани

Двадесет години от създаването си ще отбележи Българската асоциация на морските капитани. Организацията е законно учредена през 1992г., а две години по-рано е била създадена като част от Моряшкия синдикат към Параходство Български морски флот. Председател на секцията на капитаните към синдиката е бил потомственият моряк к.д.п. Веселин Цанев, а първи председател на сдружението става к.д.п. Янчо Николов. В самото начало от съществуването си БАМК е била по-скоро структура от затворен тип, с основна членска маса – капитани от ПБМФ, през последните 5 и повече години, сдружението е напълно отворено за членство на капитани от всички компании. През годините организацията е изпълнявала важна роля в регламентиране нормативната база на морското ни законодателство. Нейни председатели още са били капитаните Живко Магдичев  (сега секретар на Българска морска камара) и Андриян Евтимов (сега управител на „Старгейт Маритайм” ЕООД), а от 2004 година неин председател е к.д.п. Димитър Димитров.  БАМК членува в IFSMA и CESMA. През 2010 година само БАМК представя интересите на българските моряци, като част от делегацията на IFSMA, на дипломатическата конференция за изменение на Конвенцията за вахтената служба на море.

К.д.п. Димитър Димитров
Роден е на 31.07.1965г. в гр. Русе. ТКК „К. Халачев” – Варна завършва през 1984г. със специалност „Корабоводене”. През 1989г. завършва ВВМУ „Н. Й. Вапцаров” със същата специалност. Същата година постъпва в ПБМФ като IV помощник-капитан на м/к „Любен Каравелов”. Година по-късно завършва Икономически университет – Варна, в задочна форма на обучение, със специалност „МИО”. От същата година е технолог в „Булкон” (направление „Линейно плаване”, в група „КОУ”). Димитров придобива правоспособност КДП през май 2001г. Длъжността капитан изпълнява на корабите „Дани” и „Несебър”. От 2004г. е назначен в направление „УБК” на ПБМФ като суперинтендант. От същата година е председател на Българската асоциация на морските капитани. Пилот в Пилотска станция Варна.

Капитан Димитров, кой може да стане член на Българската асоциация на морските капитани и какви са ползите от членството?
От 5 и повече години БАМК е сдружение отворено за членство от всички капитани далечно плаване у нас.

Преди всичко ние сме неправителствена организация, сдружение от професионалисти. Целта на Българската асоциация на морските капитани е да обобщава и съхранява опита на капитаните и да защитава техните интереси. Стремим се да отговаряме на нуждите на нашите членове, не отказваме помощ на никой. БАМК изразява гласа на българските морски капитани, както на национално, така и на международно ниво.

Чува ли се гласът ви?
Радваме се на уважение от местната и държавната власт, винаги когато има морски въпроси. На международно ниво също защитаваме интересите на българския капитан. Членуваме както в IFSMA, така и в CESMA. За скорошен пример, при работата ни с двете организации, мога да дам съдействието, което получаваме от тях, по казуса със задържането на к.д.п. Светлозар Собаджиев в Панама.

Налице е ограничение. Членове на БАМК могат да бъдат само капитани далечно плаване, защо?
Това е въпрос, който ние сме обсъждали на наши събрания. Причините са комплексни. Първо това е желанието на нашите членове. От друга страна това е следствие на нашето членство в CESMA – сдружение на капитаните от европейските държави. Там членуват организации само на капитани далечно плаване и това е политиката, която следва организацията. Съобразяваме се с това, тъй като CESMA е изключително активен член при формирането на морската политика на Европейския съюз, докато IFSMA – другата международна организация, в която членуваме, е консултативен член на IMO. Въпросът вероятно ще бъде отново поставян пред членовете на БАМК. В света има практика в капитанските асоциации да бъдат приобщавани, като асоциирани членове, още след завършването си бъдещите капитани.

Как виждат вашите членове бъдещите капитани, които излизат от родните образователни центрове?
Времената се менят. Всяко поколение казва, че следващото е по-лошо. Хората сега са по-компютъризирани, не са чисти занаятчии, както беше едно време. Професията се изправи пред много бюрокрация, чисто навигаторската работа сигурно не е повече от 20% от това, което върши един капитан или помощник-капитан. Това е международна и световна тенденция, която не е добра за професията. Точно затова, ние и нашите международни партньори, оказваме натиск над администрациите за спирането на този процес за въвеждане на все повече административна работа. Вероятно един ден ще сме отворени за младите хора, защото за дейността ни се изисква по-голяма членска маса, а вече са налице примери как организации на капитани прекратяват членството си в международните организации, заради невъзможност за покриване на членските вноски.

Колко души членуват в БАМК и кога са били най-много?
Членската маса на асоциацията е в порядъка на 100-130 капитани. Най-много членове сме имали между 2006 – 2007 година. Тогава по-голям процент от членовете бяха капитани от Параходство Български морски флот. Имахме 90-100 активни членове, които практикуваха професията. След като корабите на БМФ станаха по-малко, това доведе и до по-малък брой членове за БАМК. Няколко месеца след приватизацията на параходството, асоциацията тотално се отдели от офиса, в който се помещаваше дълги години. Това също доведе до загуба на членове, заради затруднената комуникация с капитаните от БМФ. В България капитаните са не по-малко от 3000, но една естествена черта е те да не искат да членуват в организации. Всички казват, че нищо няма да им се случи, че не искат да помагат на други, докато на тях не се случи беда. Тогава всички търсят помощ.

Какви са бъдещите ви проекти?
С помощта на ПБМФ през годините Българската асоциация на морските капитани издаде два алманаха на капитаните и главните механици от плавсъстава на компанията. Сега на БАМК предстои дълга работа за създаване на алманах на всички капитани и главни механици в България.

Българската асоциация на морските капитани ще работи и за тържественото отбелязване на Международния ден на моряка – 25 юни, с концерт, морско кръщене и дискусионна кръгла маса за проблемите в сектора у нас, които ще се проведат във Варна.

През последните години няма обявен капитан или главен механик за почетен гражданин на град Варна. Българската асоциация на морските капитани ще предложи със званието да бъде удостоен, нашият член и секретар от създаването на организацията – к.д.п. Коста Костов. Една изключително интересна личност. Капитан, бил в плен в Суец канал и минавал през блокади по време на Студената война. Участвал в създаването на линейното плаване в България, личност, която е дала много за морската индустрия.

Капитан Димитров, Българската асоциация на морските капитани е един от основните мотори при решаването на казуса със задържания в Панама български капитан, Светлозар Собаджив. Докъде стигна работата на организацията по случая?
През следващата седмица в Лондон има организирана среща между БАМК, която ще представлявам аз, и ръководствата на IFSMA и Seafarers’ Rights International. Ще обсъдим и планираме продължаващата работа по казуса на неправителствено ниво. Най-големите международни морски издания също обърнаха внимание на казуса, като направиха съпричастна международната морска общност.

По правителствена линия също трябва да се окаже съдействие и ние смятаме, че е редно българската държава да застане зад своя гражданин. Бяхме учудени когато Гърция, например, застана зад свои граждани, за които е доказа виновността им, но държавата изиска от Панама те да живеят в нормални условия. Това искаме и ние, държавата ни чрез своите институции да съблюдава спазването на човешките и граждански права на българския капитан. Справедливост ще има, но тя и правосъдието са две различни неща.

У нас, по специална сметка на Българската асоциация на морските капитани се набират средства за правната защита на капитан Собаджиев. Те все още не са достатъчни, затова подготвяме и очакваме в близките дни да бъде получено разрешение за стартиране на дарителска sms-кампания.

Надяваме се след нашата работа, работата на международните ни партньори, натискът от международните медии, оказваното съдействие от държавата ни, к.д.п. Светлозар Собаджиев да се прибере у дома час по-скоро.

Maritime.bg – България

Вижте още
error: Защитено съдържание! Ако желаете да копирате този материал, се свържете с нас на адрес: news@maritime.bg