Ставаме първата държава в Черноморския регион, която изгражда модерна система за управление на трафика на плавателните съдове, пише в-к “Черно море“. В нея ще бъде включен строежът на нова сграда на бреговия център за управление и информационно обслужване на корабоплаването – Варна (известен като рейдовата кула). Всичко това стана възможно със старта на реализацията на проекта „Информационна система за управление на трафика на плавателните съдове – фаза 3”, за който вече е сключен договор с управляващия орган, ОП „Транспорт”. Това заяви за “Черно море” ръководителят на проекта Галин Николов, шеф на направление „Ръководство на корабния трафик – Варна” към ДП „Пристанищна инфраструктура”. Общата стойност на проекта е 39 145 117 лв., който обхваща изграждане на двете сгради на брегови центрове във Варна и Бургас, разширяване на системата за управление на корабния трафик (VTS), създаване на национален център за електронен документооборот в морския транспорт („едно гише”), разширяване на преносната среда (PPЛ) и технологично обновяване на радиокомуникационната система GMDSS.
Финансирането става от европейските програми, подчерта Галин Николов. Изпълнението на проекта трябва да приключи най-късно до края на декември 2014 г., както е записано в договора. Дотогава ще завърши и строежът на новия брегови център, който ще се намира на южния бряг в началото на плавателния канал близо до Аспаруховия парк (на мястото на т. нар. манипулаторен пост № 1). Теренът е собственост на ДП „Пристанищна инфраструктура”, вече има одобрен подробен устройствен план (ПУП) на сградата. В момента тече подготовката на търга за избор на проектант и изпълнител на обекта, който се очаква да приключи до пролетта и да стартира изграждането му, каза ръководителят на направление „Ръководство на корабния трафик – Варна”. По неговите думи стойността на проекта и строежът на бреговия център е 1,1 млн. евро, а на монтираното в него оборудване по дейността за разширяване обхвата на джи пи ес системата – още около 860 000 евро. Или общо новата рейдова кула на Варна ще струва към 1,9 млн. евро (близо 3,8 млн. лв.).
Съдбата на сегашната сграда на рейдовата кула, която се намира на морска гара, все още не е ясна, допълни Галин Николов. Тя е строена през 60-те години, веднъж е ремонтирана, но вече не е функционална за новите изисквания. Вероятно бъдещето й ще бъде свързано с новата концепция за пристанище Варна-изток, която все още не е напълно изяснена. Но най-вероятно ще бъде запазена като сграда, въпреки някои конструктивни проблеми, които има, тъй като за варненци тя е станала един от символите на пристанищния район на града.
Изграждането на новия брегови център е наложително, за да може да се разположи цялата апаратура в една сграда. Нейното въвеждане е необходимо, за да приключи окончателно интегрирането на всички подсистеми в единна национална морска информационна система, свързана с общоевропейските структури и в съответствие с актуалните изисквания на европейските и международните документи. За това са нужни съвременни сървъри, помещения за функционалното им разполагане, обясни Галин Николов. В новата сграда ще бъде осигурена висока сигурност и пълна автономност на системите за работа. Според него реализацията на проекта няма връзка с бъдещата реализация на концепцията за местене на пристанище „Варна-изток”, тъй като бреговият център обслужва корабния трафик, а той си остава.
Най-общо обхватът на услугите, които ще предлага новата система, включва: наблюдение на морските ни пространства, управление на корабния трафик, предоставяне на навигационна и метеорологична информация, както и информация за трафика, съдействие за ограничаване на аварийните случаи и комуникационно осигуряване за разпространяване на информацията за морската безопасност и в случаи на бедствия и аварии, а също и единен електронен документооборот и информационно обслужване на морския транспорт във Варна и Бургас, обобщи шефът на направление в ДП „Пристанищна инфраструктура”. Той очаква в резултат на реализирания проект да настъпи значително подобряване на безопасността на корабоплаването. Системата осигурява комуникация с корабите, предоставя и обмен на информация с компетентните служби при бедствия и аварийни ситуации. Ще се подобри опазването на околната среда. Новата система ще повиши и ефективността на корабоплаването – оптимизира се управлението на корабния трафик чрез непрекъснат обмен на информация между участниците в транспортния процес и държавните органи. Подобрява се планирането на посещенията в пристанищата и планирането по време на товаро-разтоварните операции.
Видеокамери ще следят корабния трафик
Вече има монтирани радари в канала, във Варненското езеро, а също и в Белославското и на други места. Планираме да има радари и на новия брегови център, във Фериботния комплекс и т.н. На всички критични участъци ще има и усъвършенствано видеонаблюдение, заяви още за chernomore.bg Галин Николов. Идеята е да се гарантира трафикът на корабите. Освен с радарни и термовизионни системи всички кораби с тонаж над 300 т ще бъдат наблюдавани и чрез автоматичната индификационна система. Постепенно в нея ще бъдат включени и пасажерските кораби с над 12 пътници на борда независимо от техните размери. Всеки кораб излъчва цифров сигнал в системата, който представлява неговите паспортни данни – кой е, какви са размерите му и т.н. Така ще се следи трафикът не само в пристанището, а и в цялото морско пространство, което се наблюдава от бреговия център, обясни Николов. Що се отнася до въвеждането на специализирано оборудване за трафика на корабите в акваторията на пристанището по време на мъглата, която често обхваща плавателния канал, според него въпросът е по-сложен. В случая става дума за необходимите технически възможности на пилотите, на корабите. Специално при мъгла с радари трябва да разполага и системата за навигационно ограждане като буйовете и др. Всичко това е свързано с много средства влагането на които при сегашния трафик е трудно осъществимо, заключи ръководителят на направлението. / Черно море
Maritime.bg – България