Бреговата охрана на Китай бе упълномощена от властите в страната да проверява и при необходимост задържа всеки плавателен съд във водите на Южнокитайско море, в района на всички острови обект на спорове с други страни. В последно време се наблюдава ескалация на напрежението в района на островите където Китай има претенции към Филипините и Виетнам, предаде Гласът на Русия. Досега патрулните кораби на страната имаха право единствено да изтласкват корабите навлезли в териториалните води на страната.
Maritime.bg припомня, че преди седмици на два пъти китайски и японски кораби се сблъскаха край островите Дяоюйдао (Сенкаку). Зрелищният сблъсък се размина без инциденти.
В спора се намесва и американският президент Барак Обама. Той възнамерява да повдигне въпроса за морската сигурност и териториалните спорове на срещата на върха на Източна Азия, въпреки съпротивата за подобна дискусия от страна на Китай, предаде AFP.
Южнокитайско море от години е зона на конфликти, произтичащи от различните икономически и стратегически интереси на околните държави. Всяка иска за себе си максимума, но все пак до въоръжен сблъсък едва ли ще се стигне, пише Дойче веле. Южнокитайско море е малко по-голямо от Средиземно и свързва Индийския с Тихия океан. Страните, които имат излаз на него, са десет – Китай, Тайван, Филипините, Малайзия, Бруней, Виетнам, Индонезия, Сингапур, Тайланд и Камбоджа. За всички тях морето е важно най-малко по 3 причини: заради геополитическото му разположение и богатите залежи на прирордни суровини и риба.
Оттам минават китайските стоки. Във вътрешността на Южнокитайско море, което виетнамците наричат Източно море, има няколко оспорвани групи острови и рифове. Който контролира тях, на практика контролира и целия регион.
Южнокитайско море свързва Европа, Африка, Близкия Изток и южноазиатския регион с Източна Азия. “Голяма част от световната търговия преминава оттам”, казва Герхард Вил от берлинската фондация “Наука и политика”. Петролните доставки за Китай, например, почти изцяло преминават през Южнокитайско море, а по обратния път вървят стоките, които Китай изнася за Европа и Африка. “Военно-стратегическото значение на този басейн се изразява в това, че той позволява да се контролират обширни територии в Югоизточна, Южна и Източна Азия”, пояснява германският експерт.
Вторият Персийски залив. На Южнокитайско море се падат 10 процента от световния улов на риба. Рибното богатство обаче е застрашено от прекомерния улов и от промишленото замърсяване на крайбрежните води. Това принуждава риболовните кораби да влизат в международни води, където обаче те често се натъкват на чужди патрулиращи кораби, охраняващи рибното богатство. Тези патрули често повреждат риболовните мрежи, арестуват рибарите и конфискуват техните лодки. При това за много от страните от региона риболовът се явява и важен икономически фактор – във Филипините, например, милион и половина души преживяват именно благодарение на рибата в Южнокитайско море.
Бързото нарастване на населението и бурното икономическо развитие на Китай и страните от Югоизточна Азия увеличават и енергийните нужди на страните от региона. Точни данни за това какви залежи на петрол и природен газ лежат на дъното на Южнокитайско море, няма, но по най-груби изчисления запасите възлизат на около 30 милиарда тона петрол – приблизително колкото резервите на Саудитска Арабия. Поради това някои наричат Южнокитайско море “втори Персийски залив”.
Военният конфликт би имал непредвидими последици. На този фон страните от региона отделят все повече средства за модернизиране на военноморските си сили: Китай превърна пристанището в южата си островна провинция Хайнан в база за подводници, Виетнам купува руски фрегати и друга бойна техника, а Филипините планират покупката на южнокорейски подводници. Въпреки това в Международната кризисна група смятат за малко вероятно да се стигне до по-сериозен въоръжен сблъсък в региона. Един военен конфликт би имал непредвидими последици, тъй като би прехвърлил границите на Южнокитайско море и лесно може да въвлече и други страни от региона, твърдят експертите.
По материали на Гласът на Русия, AFP и Дойче веле
Maritime.bg – Свят