Потъваме в класациите на световната морска индустрия

България като морска държава е паднала с няколко единици в глобалния ранг, според последния доклад за морската индустрия на Конференцията на ООН за търговия и развитие, значително е намалила флота си, но се е включила и взела участие при приемането на няколко международни конвенции. Това сочи справка на Maritime.bg.

Световната търговия по море – мярка за търсенето на морски транспорт, пристанищни и логистични услуги, се е увеличила с 4 % през 2011г., достигайки рекордно високи нива. По море, в световен мащаб, за миналата година са преминали 8,7 млрд. тона товари. През 2011-а обаче, капацитетът значително се е увеличил, с около 10%, достигайки 1,5 млрд. dwt.

Лошо за цялата световна морска индустрия е, че търсенето е значително по-малко от предлагания капацитет, което клати и рентабилността на пазара, отбелязва организацията. Според нея развитието на търговията по море, дава значителен тласък на глобалния товарооборот в световните пристанища, който се е увеличил с 5,9%.

Изключителна промяна на курса в цялата индустрия е фактът, че около 60% от всички товари са били обработени от пристанища в развиващите се страни, които преди години служеха единствено като товарни хъбове за суровини и природни ресурси.

Според организацията дисбалансът на търсене и предлагане е довел до значително свиване на бюджетите на много шипингови компании. Експерите на организацията отчитат, че броят на компаниите предлагащи услуги от портовете на всяка страна е намалял с 4,5%. За сметка на това обаче, средният капацитет на най-големите контейнеровози се е увеличил с 11,5%. Като тенденция и за следващите години експертите посочват увеличаване на капацитете и размерите на контейнеровозите и намаляване на конкуренцията в самата индустрия.

Ревизирани в доклада са и множеството инициативи за намаляване влиянието на корабоплаването над околната среда.

България, като морска държава, и според ООН развита такава, има един от най-малките флотове в света. Само няколко развити държави имат по-малко кораби от страната ни. Сред тях – Швейцария (39,без излаз на море), Израел (36), Словения (8) и Словакия (7, без излаз на море). Конференцията на ООН отчита статистика само по регистрацията на кораби под националния флаг на всяка страна.

Според организацията, към началото на тази година, под флага на България са плавали 9 кораби за насипни товари, нито един контейнеровоз, 20 кораби за генерални товари, 9 танкери и 46 кораби от друг тип, с общ дедуейт 440 хил. тона.

България, според доклада, е на 104 позиция, сред страните по статистиката за преминали контейнеризирани товари през пристанищата. Тази позиция е за 2010 година, а година по-рано страната ни е била на 101 място. 

Според индекса за свързаността на линейното корабоплаване, България е наредена на 112 позиция. През 2004 година сме били на 103 място.

Изтегли целия доклад (196 страници, .pdf формат) тук.



Maritime.bg – Свят

Последни новини

Последни новини

Естакадата в Шабла, а не удълбочаването за 400 млн., е причина за рокадата в ДППИ

Строежът на морската естакада при нос Шабла е предаден за проверка на Софийска градска прокуратура. Това съобщи пред БНР служебният министър на транспорта Георги Тодоров.