Риболовът, спускането на котва и водолазните работи край газопровода “Южен поток” ще бъдат строго забранени. Това гласят предстоящите промени в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата (ЗМПВВПП), които неотдавна бяха одобрени от Министерския съвет и внесени за обсъждане в Народното събрание, пише в. “Стандарт”.
Разбира се, в промените никъде не се споменава “Южен поток”, но експерти от транспортното министерство – вносител на промените, признаха, че те ще обслужват именно този мегапроект. И допълниха, че сегашните изменения и допълнения на закона ще дадат зелена светлина и за реализацията на други големи проекти като европейския газопровод “Набуко Запад” и тристранния нефтопровод “АМБО” между Бургас и Вльора.
Естествено забраната не засяга цялото 900-километрово морско трасе на тръбата от Анапа до Галата, а само вътрешните морски води (в случая – Варненския залив) и териториално море, които са част от територията на България и са обект на уреждане от закона за морските пространства. Специални промени се правят и в частта от закона, която засяга акваторията на река Дунав. Целта е да се премахнат всички нормативни бариери пред един бъдещ траверс на реката от газопровода “Набуко Запад”, обясниха юристи. Така създаваме пълна законова регламентация да се случат тези два важни за енергетиката ни проекти, заявиха те.
Пак с оглед предстоящото изграждане на “Южен поток” в закона са заложени промени, които ще разрешават за първи път на дъното да се учредява право на строеж на “подводни линейни обекти на техническата инфраструктура”. Досега издаването на право на строеж на морското дъно беше блокирано чисто законово. Причината беше, че правото на строеж се издава само по Закона за устройство на територията (ЗУТ). Той обаче изобщо не третира акваторията, тъй като тя се урежда от специалния закон за морските пространства, в който няма дори и дума за даване право на строеж! Именно този “Параграф 22” блокираше много проекти по крайбрежието или в краен случай строителните работи се правеха незаконно. С промените този nonsense ще остане в историята, а правото на строеж на морското дъно ще може да става по предложение на транспортния министър съвместно със “съответния ресорен министър” (строителен или енергиен) и с решение на Министерския съвет (тъй като става дума за изключителна държавна собственост). Правото на строеж на морското дъно ще се учредява възмездно. Това означава, че за да получи право на строеж на частта от газопровода в българския морски участък от подводното трасе на тръбата, компанията “Южен поток България” АД ще трябва да плати за него.
Колко – тепърва ще се решава. Безвъзмездно правото на строеж на морското дъно ще се дава само на общини, предвиждат още промените на закона за морските пространства.
Газопроводите, нефтопроводите и всички останали “подводни линейни обекти на техническата инфраструктура” ще могат да се изграждат само извън акваторията на пристанищата и далече от признатите пътища на корабите и от зоните за производство на аквакултури и други важни водни обекти.
Около подводните обекти ще се установяват зони за безопасност, чиито граници ще се обозначават с навигационни знаци и се нанасят на всички навигационните карти. Именно с тези зони за сигурност ще трябва да се съобразяват капитаните и пилотите на всички плавателни съдове, за да не хвърлят котва или тралове и за да не спускат водолази в тях. Изключения ще се допускат единствено за корабите, използвани за целите на експлоатацията, поддържането и контрола на “южен поток” и останалите подводни съоръжения, които тепърва ще бъдат изграждани.
Maritime.bg – Свят