Морският закон, предлаган от ГЕРБ, е лобистки

Предлаганите от ГЕРБ промени в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата са лобистки, пише Народно дело. Това съмнение изразиха вчера представителите на бранша по време на общественото обсъждане на текста във Варна. “Кои организации са участвали в подготовката на този текст?”, запита председателят на Българската морска камара к.д.п. Богдан Богданов. “Все подбрани”, предположи председателят на БУЛСАР к.д.п. Никифор Герчев. Множество пропуски в текста откриха представителите на неправителствените организации и бизнеса.
„Винаги бизнесът трябва да е недоволен. Вие знаете, че сега идват времената на обещанията“, коментира по този повод депутатът от управляващата партия Димитър Атанасов.
Заместник-областният управител Пламен Манушев, който заема поста с благословията на ГЕРБ, също подкрепи някои от предложенията на присъстващите. По думите му някои от въпросите дори засягат националната сигурност, посочвайки абсурда – Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура” да управлява фаровете по Българското Черноморие. “Във всички държави в Черно море фаровете се поддържат от МО или от военизирани структури и са част от националната сигурност”, допълни адмиралът резервист.
“Излиза, че законодателят сам не може да го разбере, ако не му го обясни законодателят”, заключи к.д.п. Никифор Герчев, предизвиквайки бурни възгласи в залата на община Варна, описвайки най-ясно случващото се на обсъждането. 

Друга част от пропуските, които представители на бизнеса посочиха, са свързани чисто с терминологията, застъпването на отговорности на множество институции и министерства, които най-вероятно при приемане ще доведат до допълнително затрудняване на бизнеса, различно от афишираното от ГЕРБ улесняване на процесите.
Членът на УС на Българската морска камара Иван Генов предложи да бъде включен текст, който допуска извършване на брегоукрепителни дейности от страна на собствениците на яхтени марини и портове със специални предназначения. Всъщност това бе единственото прието предложение за добавяне към текста на законопроекта.

К.д.п. Александър Калчев
За пристанищата трябва отделен норматив

Промените в закона са в сферата на лобизма
. Това каза пред “Народно дело” секретарят по морските въпроси на БСП – Варна. По думите на к.д.п. Александър Калчев управляващите действат по същия начин, по който е било спряно строителството на нов контейнерен терминал на Варненското езеро. Според него е напълно прозрачно, че предлаганите промени са в сферата на лобизма. “Целта е да се защитят интересите на някои кръгове за следващите години, след края на мандата на това правителство, което е престъпление”, допълни той.
По думите му управляващите от ГЕРБ са излъгали морската общност още с идването си на власт, когато обявили, че ще има нов закон за пристанищата. “Всъщност това иска и бизнесът, и неправителственият сектор – отделен закон за пристанищата, извън този за морските пространства”, каза к.д.п. Калчев. Той запита и дали има наказан за строителството на пристанища като марината в Св. Влас, след като досега не е можело да се строи на дъното. Такава практика за липсата на контрол предвиждат още от БСП – Варна, и след евентуалното приемане на поправките в закона.
Кап. Калчев припомни и идеята, която БСП – Варна, вече лансира в публичното пространство, а именно, че трябва да се даде възможност морските и речните общини да имат собственост в портовете и така да генерират свежи средства в местните си бюджети, формирани в по-голяма си част от данъци и такси. „Общините, а не частни инвеститори, трябва да управляват портовете. Частниците могат да участват в процент, но не по-голям от 49%. Така общините ще инкасират доход от пристанищната дейност, които пък ще разпределят за здравеопазване, социални дейности, инфраструктура”, категоричен бе той.

Maritime.bg – България

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент