Морският закон, предлаган от ГЕРБ, е лобистки

Предлаганите от ГЕРБ промени в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата са лобистки, пише Народно дело. Това съмнение изразиха вчера представителите на бранша по време на общественото обсъждане на текста във Варна. “Кои организации са участвали в подготовката на този текст?”, запита председателят на Българската морска камара к.д.п. Богдан Богданов. “Все подбрани”, предположи председателят на БУЛСАР к.д.п. Никифор Герчев. Множество пропуски в текста откриха представителите на неправителствените организации и бизнеса.
„Винаги бизнесът трябва да е недоволен. Вие знаете, че сега идват времената на обещанията“, коментира по този повод депутатът от управляващата партия Димитър Атанасов.
Заместник-областният управител Пламен Манушев, който заема поста с благословията на ГЕРБ, също подкрепи някои от предложенията на присъстващите. По думите му някои от въпросите дори засягат националната сигурност, посочвайки абсурда – Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура” да управлява фаровете по Българското Черноморие. “Във всички държави в Черно море фаровете се поддържат от МО или от военизирани структури и са част от националната сигурност”, допълни адмиралът резервист.
“Излиза, че законодателят сам не може да го разбере, ако не му го обясни законодателят”, заключи к.д.п. Никифор Герчев, предизвиквайки бурни възгласи в залата на община Варна, описвайки най-ясно случващото се на обсъждането. 

Друга част от пропуските, които представители на бизнеса посочиха, са свързани чисто с терминологията, застъпването на отговорности на множество институции и министерства, които най-вероятно при приемане ще доведат до допълнително затрудняване на бизнеса, различно от афишираното от ГЕРБ улесняване на процесите.
Членът на УС на Българската морска камара Иван Генов предложи да бъде включен текст, който допуска извършване на брегоукрепителни дейности от страна на собствениците на яхтени марини и портове със специални предназначения. Всъщност това бе единственото прието предложение за добавяне към текста на законопроекта.

К.д.п. Александър Калчев
За пристанищата трябва отделен норматив

Промените в закона са в сферата на лобизма
. Това каза пред “Народно дело” секретарят по морските въпроси на БСП – Варна. По думите на к.д.п. Александър Калчев управляващите действат по същия начин, по който е било спряно строителството на нов контейнерен терминал на Варненското езеро. Според него е напълно прозрачно, че предлаганите промени са в сферата на лобизма. “Целта е да се защитят интересите на някои кръгове за следващите години, след края на мандата на това правителство, което е престъпление”, допълни той.
По думите му управляващите от ГЕРБ са излъгали морската общност още с идването си на власт, когато обявили, че ще има нов закон за пристанищата. “Всъщност това иска и бизнесът, и неправителственият сектор – отделен закон за пристанищата, извън този за морските пространства”, каза к.д.п. Калчев. Той запита и дали има наказан за строителството на пристанища като марината в Св. Влас, след като досега не е можело да се строи на дъното. Такава практика за липсата на контрол предвиждат още от БСП – Варна, и след евентуалното приемане на поправките в закона.
Кап. Калчев припомни и идеята, която БСП – Варна, вече лансира в публичното пространство, а именно, че трябва да се даде възможност морските и речните общини да имат собственост в портовете и така да генерират свежи средства в местните си бюджети, формирани в по-голяма си част от данъци и такси. „Общините, а не частни инвеститори, трябва да управляват портовете. Частниците могат да участват в процент, но не по-голям от 49%. Така общините ще инкасират доход от пристанищната дейност, които пък ще разпределят за здравеопазване, социални дейности, инфраструктура”, категоричен бе той.

Maritime.bg – България

Последни новини

Последни новини

Доставяме високоспециализирани средства за отстраняване на експлоатационни и аварийни замърсявания

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е в процес на доставка на съоръжения за приемане на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, както и на