Порт Варна може да обслужва “Южен поток”

Водят се преговори пристанище Варна да обработва корабите, доставящи тръбите, компресорите и останалото оборудване за изграждането на газопровода „Южен поток.“ Това заяви инж. Александър Станков, директор „Експлоатация“ на порта, пред Стандарт.

Преди 6-7 години бяхме хъб на „Бритиш петролиум“ и тогава през пристанище Варна-Запад минаха всички сонди и оборудване за обектите на британската компания в Каспийския регион, припомни инж. Станков. Така че водещите петролни и газови компании по света вече знаят, че обработваме такъв тип товари и разполагаме с огромни складови площи, коментира той. Това е и основната причина да се водят преговори и за обслужване на корабите, доставящи товари за „Южен поток“, обясни инж. Станков.

В тази връзка, както и за да се осигури баланс при обработката на контейнери и други тежки товари на второ корабно място, освен двата 100-тонни крана, в които порт Варна вложи сериозни инвестиции преди кризата, е необходимо да се закупят още два 63-тонни крана, обясни Станков. Вече се водят разговори с транспортното министерство да разреши закупуването им, коментира той.

Най-голямото пристанище на Българското Черноморие изпълни годишната си задача за обема на обработените товари. 8 300 000 тона още през последния работен ден на миналата седмица. До края на годината портът ще обработи още доста товари, но едва ли ще успее да изпревари миналогодишния рекорд от 9 142 000 тона. Нов рекорд обаче отчита обработката на контейнери, които досега са 123 000 броя с 1.6 млн. т стоки – повече от миналата година. Като цяло обемът на товарите се запазва същият като миналата година, коментира Станков. Традиционните товари за пристанище Варна си остават девненските – и като готова продукция, и като суровини. „Девня цимент“ вече изнася продукция за голямото строителство, което кипи за подготовката на олимпиадата в Сочи.

Почти всички ветрогенератори минаха през пристанище Варна, включително и за румънските паркове, заяви още инж. Станков. За догодина е планиран внос на още 30-40 ветрогенератора, посочи той. Постъпило е запитване и за доставката на японски джипове „Сузуки“ през порта през следващата година, каза още Станков.

Традиционно през пристанище Варна се изнася българското зърно за средиземноморските страни и Европа. Тази година след жътвената кампания имало бум на износа на жито, но в началото на август тръгнало руското и украинското зърно на по-ниски цени и износът на нашето намалял. Тогава нашите зърнопроизводители затворили хамбарите до началото на декември, когато търговията с жито отново се раздвижила.

От началото на годината до края на ноември изнесеното през Варна зърно е 2.199 млн. тона. Пшеницата е 1.155 тона, царевицата – 452 хил. тона, слънчогледът – 380 хил. тона, а ечемикът – 107 089 тона. Транзитно през порт Варна са минали и 5700 тона зърно от Украйна, претоварени на порта на други кораби.

Общо обработени кораби на пристанище Варна от началото на годината до края на ноември са 1247, с общо 9 081 000 бруторегистъртона. За сравнение – за миналата година обслужените кораби са били 1327 с 9 592 639 бруторегистъртона.

Maritime.bg – България

Последни новини

Последни новини

Доставяме високоспециализирани средства за отстраняване на експлоатационни и аварийни замърсявания

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е в процес на доставка на съоръжения за приемане на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, както и на