136 души са заложници на пиратите

Пиратските атаки край бреговете на Сомалия са спаднали рязко през тази година, но пиратството остава жизненоспособен “бизнес модел”, който може да удари с нова сила, ако се намали международното военноморско присъствие в района. Това каза командирът на антипиратската мисия на НАТО.

Отвлечените кораби в Индийския океан са едва седем за първите 11 месеца на годината, в сравнение с 24 за предходната. Все още в ръцете на пиратите са 136 моряци.

През последните 6 месеца не е имало успешно отвличане на търговски кораб край бреговете на Сомалия, каза комодор Бен Бекеринг, който предаде ръководството на Оушън шийлд на италианския бригаден адмирал Антонио Натале.

Пиратите, действащи в района на Сомалия, прибраха милиони долари от откупи, което доведе до дислоцирането на три военноморски корпуса за борба с тях – на НАТО, на ЕС и на трети страни.

Много по-строги мерки се наложиха в корабоплаването в тези води, включително налагането на въоръжена охрана на борда на корабите.

Според комодор Бекеринг спадът на пиратската активност е следствие работата на международните антипиратски мисии и наложените допълнителни мерки за сигурност на самите кораби, плаващи в тези води. Той не пропусна да спомене и добрите резултати, които са следствие на антипиратските операции, които правят местните власти.

“Убеден съм, че ако военните кораби напуснат тезе райони, пиратският модел ще се върне и удари с по-голяма сила”, каза Бекеринг на пресконференция.

През март НАТО продължи антипиратската си мисия до 2014-а година, въпреки че много от страните-членки намалиха бюджетите си за сигурност.

В момента, по данни на НАТО, от 16 до 18 кораби са на постоянно дежурство във водите с пиратска активност. По думите на комодор Бекеринг това е възможният “минимум” за адекватно противопоставяне.

В момента в ръцете на пиратите са 5 кораба със 136 заложници от различни националности. По мнение на Бекеринг не се очаква международните сили да вземат по-сериозни и агресивни мерки за освобождаването им.

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Последни новини

Силна конкуренция, слаба реколта и COVID-19: причините за спада на товарооборота в Пристанище Варна

Силният конкурентен натиск от частните пристанища, слабата зърнена реколта и пандемията от COVID-19 са сред причините за намаляване товарооборота на държавния пристанищен оператор