За проблемите, успехите и обещанията дадени пред морските неправителствени организации, разговаряме с председателя на Националния съюз на превозвачите – Варна, Максим Петков. Организацията има морско направление, което през последната година е увеличило членската си маса два пъти.
Александър Тодоров | Maritime.bg
Г-н Петков, през тази година морските неправителствени организации вкупом поеха курс за достигане на желаните реформи в морския сектор, какво не им достигна?
Основният проблем на морската гилдия, по наше виждане, е нейната разпокъсаност и нерешителност за преследване на цели. По жалоните пътят на развитие, който се желае в отделните организации, не е толкова различен. Проблемно е взаимодействието между организациите. Въпреки това, през месец май, 15 организации от сектора, мога да кажа най-влиятелните, стигнахме до общо становище за административната реформа. Най-вече за ИА “Морска администрация”. Направихме тежки оценки и за административния капацитет на държавата, както и за някои действия, които бяха предприети в Бургас. От името на НСП заявявам, че за нас е неприемлива позицията на министъра на транспорта Ивайло Московски, че ще работи до края на мандата със заварените директори на транспортните администрации. Ние, както и останалите организации смятаме, че трябва да бъде освободен изпълнителният директор на ИА “Морска администрация”, както и директорите на автомобилната, въздушна и железопътна администрации. Не можем да правим реформа с хора, които нямат реформаторско мислене. Това не ни достигна.
Реформи не видяхме, но какви бяха обещанията, които получихте?
Свършеното е много малко от заявеното. Все още нямаме яснота около развитието на т.нар. Джайко кредит за българските пристанища. Пред 11 морски организации, министърът на транспорта заяви, че се работи за получаване на заем от 300 млн. долара. По сто за портовете в Бургас и Варна и сто – разпределени между дунавските пристанища. Може би този въпрос не е решен заради по-предпазливата позиция от страна на Министерството на финансите и някои други органи. През 2012-а не стана ясна и съдбата на Пристанище Варна. Припомням, за тези които са забравили, че още преди години най-големите морски организации се обединихме около тезата, че пристанището трябва да бъде отдадено на концесия – цяло. Изведнъж се повдигна въпросът дали портът да се даде на концесия на части. Не стана ясна и съдбата на Български морски квалификационен център. Редица други въпроси също останаха висящи. Вярвам в добрите управленски решения преди избори и мога смело да заявя, че все още кредитът ни на доверие към управляващите не се е изчерпал. Те обаче много добре знаят, че след няколко месеца ние ще избираме тях, а не те нас.
Все пак времето минава. Това не създава ли допълнителни проблеми?
Колкото повече грешки правят управляващите и колкото повече забавят процесите, толкова по-добре за браншовите организации. Членската маса на морското ни направление се увеличи два пъти. Хората имат нужда да членуват някъде, където ще им бъдат защитени интересите. Чисто от егоистична гледна точка, не знам дали е лошо това забавяне, но то води до небивало единение на морските браншови организации и тяхното механично нарастване по отделно.
Целенасочено или не бе създадено противопоставяне между Варна и Бургас, заровихте ли томахавките?
Това за което говорите е просто доказателство, че в парламента няма нито един експерт по морските въпроси. Голямото недоразумение дойде с искането ИАМА да отиде в Бургас, а ИАРА във Варна. Томахавките бяха заровени на Третия национален форум за морската и речната индустрии, който се проведе в Бургас. Решихме да работим заедно, за създаване на асоциация на морските браншови организации. Така заедно ще вървим напред. Щом искаме взаимодействие с отбора на правителството, ние трябва да синхронизираме нашите действия като браншовици.
Предвиждате ли единна стратегия, с която да се търси отговор на развието, например на порта в Констанца?
Напротив, ние схващаме Варна, Бургас и Констанца като единна европейска дестинация. Само обединени можем да работим по мегапроекти, говоря за големите пари, за големите неща. Стига с този провинциализъм, тук да щипнеш 50-100 милиона, да откраднем дребничкия бизнес на другарчето си и все такива примери. Всъщност няма защо да се борим с Констанца. Девненските заводи са тук и зърното, което се произвежда у нас е четири пъти повече от това в Румъния. Но не са ни виновни румънците. За да започнем работа с тях по приоритетните за ЕС трансгранични проекти, трябва да свършим домашното си тук в България.
Откъде започва домашното?
С няколко думи – искаме изцяло ново морско законодателство. Министърът на транспорта поиска от нас предложения. Направихме ги и се включихме в редица обсъждания. Вече е безсмислено да се събираме и говорим просто под прожекторите. Време е да се действа. Топката е в полето на министерството.
Казахте, че трябва да бъде назначен нов изпълнителен директор на ИАМА. Според вас, кой трябва да поеме този пост?
Още преди 4 месеца НСП най-официално предложи к.д.п. Богдан Богданов, като най-подходящ. Ние застанахме с подписа и печата си под това предложение. Не сме играли тиха дипломация. Той не е наш член. Той е председател на УС на най-голямата организация.
Към кого сте отправили това предложение?
По целия механизъм на взаимодействие – депутати, политическа група на ГЕРБ, ръководство на Министерството, областен управител и кмет. В случая решението трябва да вземе министър-председателят, по предложение на транспортния министър.
Предложението ви е интересно. Как обаче ще бъде реализирано, след като има потвърдено от съдебен орган дисциплинарно уволнение на к.д.п. Богданов от поста директор на ДМА – Варна?
Стигаме до тезата крадецът вика дръжте крадеца. Не искам да коментирам хората, които съсипаха “Перун”, но цялата морска общност знае за тях само при споменаване на “хората, които…”. Същите тези хора били уволнили к.д.п. Богданов дисциплинарно за неспазване на точка и запетая. Много важно! Чисто технически може да стане веднага – назначават го за шест месеца, за да се отпуши реформата! Предложението, държа да отбележа е на НСП, а ние ставаме изключително нервни когато на нашите предложения, смея да кажа смислени, толкова време се не се дава зелена светлина.
Maritime.bg – България