Изгоря турският кораб „Cedit 4“, който избяга от българските гранични катери


Изгоря плаващият под флага на Турция кораб за генерални товари CEDIT 4, който през миналата година избяга от катерите на българската Гранична полиция
. Това съобщиха за Maritime.bg от турската агенция за морска безопасност. Пожарът е започнал в машинното отделение на кораба преди дни. Инцидентът е станал в района на Бозджааада, Егейско море.  Към кораба са били изпратени спасителен съд и влекачи, след подаване на сигнала.

След бързото разпространение на пожара на кораба, целият екипаж, без капитана Югюр Айтепе, е напуснал CEDIT 4. По-късно и капитанът е бил спасен. Борбата с огъня е продължила цели 7 часа, уточниха от турска страна.  Няма пострадали членове от екипажа на плавателния съд и не е регистрирано замърсяване.

CEDIT 4 стана известен в България, заради разследване на Maritime.bg. При спазване на съществуващите нормативни изисквания през периода от 28 февруари 2011 г. до 24 март 2011 г. от директора на „Морска администрация” – Варна, бяха издадени няколко поредни заповеди за задържане на кораба, плаващ под турски флаг.

На 26 март м.г. в 00:45 ч. чрез Интегрираната система „Синя граница” бе установено, че корабът самоволно напуска рейд – Варна, който се намира на 2 nm североизточно от нос Галата. След като регистрират движението на кораба, дежурните служители на Гранична полиция отправят запитване до бреговия център – Варна, и получават информация, че същият не е освободен. Незабавно е задействана системата за реагиране на Гранична полиция – Бургас, с цел спиране и обратното връщане на кораба на рейд – Варна.

При последвалото преследване обаче корабът беше изпуснат. Смехотворната ситуация се разви до скандал, след като от Гранична полиция дадоха своята позиция пред Maritime.bg. Припомняме, че от пресслужбата успяха само да заявят, че сигналът за движението на плавателния съд е закъснял.

Когато корабът вече е доста напред в териториалното море, 2 гранично-полицейски катера тръгват от Варна, а един се включва от Бургас. Има технологично време за загряване на машините, което е важно в случая, обясниха тогава от Гранична полиция.

По-късно също пак от там опитаха да обяснят случилото се така: „Преследваният кораб е с висок надводен борд (4м.), движил се е с около 11,5 възла. Това прави операцията опасна, още повече този кораб не вози терористи и не представлява заплаха за Националната сигурност. В тези условия прикачването на хора от групата е било невъзможно и рисково“.

С недоумение родните експерти приеха резултатите от операцията. Информация за „обаждане от най-високо ниво за прекратяване на операцията“ също се появи в дните след скандалното изпускането на „Cedit 4“, но изчезна в информационния поток.

Скандалът се разрази с още по-голяма сила след като ДППИ потули записите от данните на AIS, отказвайки да ги предаде на Maritime.bg и други медии по Закона за достъп до обществена информация, създавайки още по-големи съмнения.

Лично на вътрешния министър Цветан Цветанов се наложи да отговаря на въпроси по казуса. Тогава той не успя да даде конкретика от вечерта на 26 март, а само заяви, че до изпускането се е стигнало защото плавателният съд вече бил напуснал териториалното море, когато го настигнали катерите на Гранична полиция.

Безпомощността на институциите лъсна с пълна сила и в последващите дни, когато стана ясно, че корабът се е отправил и пообиколил половината румънски пристанища. Тогава от местната Морска администрация заявиха пред Maritime.bg, че нито една българска институция не е изпратила информация за случая. Същото казаха тогава и от турското консулство в Бургас. Генералният консул Кая побърза да защити моряците, казвайки тогава пред Maritime.bg, че ако е използвана сила е можело да се стигне до сериозен дипломатически скандал.

Премиерът Бойко Борисов, попитан дали случаят е последен пирон в ковчега на България по пътя й за Шенген, скастри журналистите и ги обвини в „унижаване на държавата“. Така и до ден днешен не стана ясно защо е бил изпуснат турският кораб CEDIT 4, кой е понесъл отговорността за фарса и дали някоя от институциите е взела поука от него.

Два месеца по-късно от румънската Гранична полиция предоставиха на Maritime.bg ексклузивни кадри от операция по преследване на турски риболовен съд заподозрян в неправомерен улов. Тогава началникът на румънското гранично-полицейско управление в Мангалия каза пред Maritime.bg, че за службата е дълг корабът да бъде спрян. „Ако го бяхме изпуснали щяха да последват сериозни проблеми за цялата служба“, каза тогава той.

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Последни новини

Няма непосредствена опасност за крайбрежието ни от взривяването на „Каховка“

Във водите на Черно море в района на Одеса постъпва вода от р. Днепър след взривяване на стената на яз. Каховка. Акт, за който взаимно се обвиняват Русия и Украйна. През

Подводният риф при нос Шабла върху карти на Гаетано ди Палма и Ал. Конрад от 1811 и 1828 година

Отсечка от картата „Карта на по-голямата част от Турция в Европа“ на Гаетано ди Палма от 1811 г. с част от западния бряг на Черно и подводният риф при нос Шабла (Cap Chabla).