Световен морски ден 2011: Борбата с пиратството – обща грижа и координирани действия

 

Международната морска организация (ИМО) е определила честването на Световния морски ден през 2011 г. да се състои през последната седмица на септември (26-30.09.2011) и да бъде под надслов: „Борбата с пиратството – обща грижа и координирани действия”.

 

Генералният секретар на ИМО г-н Ефтимиос Митропулос направи обръщение към морската общественост, а Международната  морска организация представи основанията за обявяването на тази тема като ключова за отбелязване на Световния морски ден 2011 г. Безопасността и сигурността на морския транспорт са основна грижа на всички световната морска общност, в това число моряци, корабособственици, международни, правителствени и неправителствени организации в областта на морския транспорт. В тази връзка Международната морска организация откликна енергично на апелите за помощ и намиране на адекватни решения за справяне с морското пиратство с разгръщането на широка и многостранна кампания за подтискане на пиратството в световен мащаб.

 

На 13-14 октомври 2011 г. в Рим, Италия ще се проведе заключителна конференция по темата на тазгодишния  Световен морски ден. Очаква се в конференцията да вземат участие като гости и лектори ключови фигури в областта на морската сигурност и безопасност, които работят по различните аспекти на съвременното пиратство и борбата срещу него като: организация на корабоплаването в застрашените райони, спазване на изискванията за сигурност на екипажите при плаване в рискови зони, действия на международни политически, военни и доброволчески организации и др.

 

В обръщение към световната морската общественост, генералният секретар на ИМО г-н Ефтимиос Митропулос подчертава промяната в историческата характеристика на морското пиратство през последните две десетилетия. През последното десетилетие се наблюдава рязко преориентиране на  морските пирати от проливите на Сингапур и Югоизточен Китай през 80-те години до бреговете на Сомалия и Аденския залив, като инцидентите станаха много дръзки, с отвличания на кораби и екипажи, в някои случаи и с човешки жертви и сериозни отрицателни последствия за международната търговия и морското корабоплаване. Според докладваните случаи в Международната морска организация през първите осем месеца на 2011 г. са регистрирани 395 атаки или опити за атаки и въоръжени грабежи в световен мащаб. За 2010 г. са докладвани 288 подобни случая, което означава увеличение с 37 %.

 

За периода от 1 януари 2011 г. до 31 август 2011 г. като райони с най-многобройни атаки (пет или повече от пет) могат да се посочат: Източна Африка, Южнокитайско море, Индийския океан, Западна и Южна Африка, Арабско море и Пролива Малака. Най-значително увеличение в сравнение със същия период от предходната година се наблюдава в Западна Африка (96 % увеличение), Индийски океан (76 % увеличение), Източна Африка (63 % увеличение) и  Арабско море (65 % увеличение). Около 65 % от атаките са извършени извън териториалните води на крайбрежните държави.

 

В икономически аспект са отчетени големи загуби за световната икономика  като годишно те възлизат между 7 и 12 милиарда щатски долара. Отчитайки факта, че 12% от световната търговия се извършва по море и тези инциденти стават в такъв стратегически морски път като Аденския залив, може да си представим какви биха били финансовите загуби и последствията за околната среда при евентуален обходен преход на корабите през нос Добра Надежда, Южна Африка, с цел да се избегнат атаките на пиратите край бреговете на Сомалия.

 

Поради тези причини Международната морска организация (ИМО) е номинирала темата за борбата с морското пиратство за основен мотив на Световния морски ден 2011 г., както и за приоритетна тема в дейността на организацията през настоящата година.

 

ИМО е разработила план за действие, който цели да обхване борбата с морското пиратство на всички необходими нива. Основната задача на организацията е да координира  действията по реализиране на този план. Секретариатът на ИМО е твърдо убеден, че трайни положителни резултати не могат да се постигнат при извършване на отделни, макар и успешни, действия срещу пиратите. Необходими са съвместните усилия на ООН, политически и военни сдружения, корабни компании, оператори и екипажи. Позицията на ИМО е, че корабните компании, на които се налага да изпращат свои съдове и екипажи към западната част на Индийския океан, не трябва да омаловажават опасностите, които крие на този район и трябва да следват инструкциите на ИМО и информацията за случващото се по морските пътища в тези райони.

 

Поемайки отговорната задача да бъде в центъра на координираните усилия на борбата с пиратските набези, Международната морска организация, в своите документи, включително и в настоящата инициатива за мотото на Световния морски ден 2011 г., изразява становище, че проблемът, независимо от неговата проява на море, може да бъде решен единствено с участието и на структури и организации извън морския сектор. За това говорят и някои постигнати положителни резултати като предотвратяване на пиратски атаки. И въпреки постигнатите известни успехи в борбата с пиратите, докато продължават случаите на пиратски отвличания на кораби и екипажи, морската общественост не може да бъде спокойна и трябва да продължи за предприема активни действия с цел постигане на трайни резултати и окончателно ликвидиране на проблема.

 

Независимо какво показва статистиката, въпросът с морското пиратство е много сериозен, защото застрашава човешкия живот и извършването на една нормална и мирна дейност, каквато е корабоплаването. Борбата със съвременното пиратство трябва да се води и от страна на международните правни и финансови институции, да се проследява пътя на откупа и да се търси съдействието на застрахователните компании. В тази връзка, Генералният секретар на ИМО г-н Ефтимиос Митропулос обяви взетото решение Организацията да има централна роля като обедини и координира съвместните действия на борбата с пиратството и предлага всички дейности, които ще съпътстват отбелязването на Световния морски ден 2011 г., да бъдат насочени към подчертаване на тази  кауза.

 

Митропулос изрази искрени съчувствия към близките на всички загинали и пострадали от пиратските атаки морски лица. Общата надежда е за скорошното освобождаване на задържаните и в този момент в бреговете на Сомалия моряци. За всички тях си заслужава да се положат максимални усилия да се намали и приключи този тежък, в световен мащаб, проблем.

 

Република България, като част от световната морска общност и активен член на Международната морска организация, изцяло подкрепя политиката и действията на Организацията по отношение борбата в пиратството и тероризма, съобщават от ИАМА. Компетентните органи в лицето на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, ИА „Морска администрация”, Министерство на външните работи и др. провеждат активна кампания по информиране на българските мореплаватели и ситуацията в районите с висок риск както и за препоръчителните практики и действия при евентуални пиратски нападения.

 

Измежду инициативите в България по тази тема бе и организираната в края на миналата година Международна конференция на тема: Морското пиратство и сигурността на морския транспорт и връзката с българската национална сигурност, организирана от ИА „Морска администрация”, Българската асоциация на корабопритежателите, Българската асоциация на спедиторите, транспорт и логистика, Българската асоциация на корабните брокери и агенти, Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура”, Компания Риск Сълушънс. Към Конференцията беше проявен изключителен интерес, както от страна на различните заинтересовани кръгове в страната, така и от чужбина. Конференцията включваше 4 панела като лектори по различните теми бяха изтъкнати представители на различните заинтересовани кръгове по проблема за морското пиратство, което даде възможност същият да бъде разгледан в неговата цялост, дълбочина и от неговите различни аспекти – социално-икономически, политически и правен.

 

Конференцията завърши с приемането на декларация, с която участниците изразиха голямата загриженост от огромната и нарастваща опасност за мореплавателите и морската индустрия като цяло от морското пиратство, особено  в района на бреговете на Южна Сомалия. Те се обединиха  около становището за необходимостта от криманализиране на морското пиратство в националното законодателство, отчитайки опита на някои държави. На конференцията българската  държава  бе призована да включи  в националното си законодателство състав “пиратство” за да се осигури адекватното правоприлагане на международната правна рамка, очертана в Конвенцията на ООН по морско право от 1982 г. Участвалите се  съгласиха, че решението на проблема с пиратите се състои в установяването на ред на сушата и приветстваха всички усилия на международната общност за подобряване на политическата ситуация в Сомалия и предотвратяване на възможността на пиратите да използват и изграждат бази в страната, да държат кораби и екипажи като заложници.

 

Съвременното морско пиратство е един изключително сериозен проблем за цялата морска общественост и успешната борба с него изисква обединение на усилията световната морска общност.

maritime.port.bg – Свят / Из.: Морска администрация

Последни новини

Последни новини

В Морско училище представиха нова специалност – „Национална и регионална морска сигурност“

Новата специалност във ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ – „Национална и регионална морска сигурност“, бе представена официално пред военнослужещи, цивилни и курсанти и студенти.

Виждали ли сте потъналите кораби във Варненското езеро? Община Варна сега разбра за тях, плаща 30 хил. лева за огледи

Община Варна се готви да плати малко над 29 хил. лева на частни фирми, които сами предлагат обследване на потънали кораби във водите на Варненското езеро, макар пълна информация

Модерна рибовъдна ферма създадоха по Програмата за морско дело и рибарство в язовир „Клокотница“

От традиционно рибно стопанство, каквото представляват всички зарибени вътрешни водоеми, наемателят на язовир „Клокотница“, „Водно строителство - Хасково“ АД, успява да създаде и

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент