Цените на корабните горива – най-голям проблем за шипинга през 2013 година


Увеличаване на разходите за гориво на корабособствениците, очакват международни експерти за новата година.
Доставчици смятат, че през 2013г. ще бъде отбелязан рекорд и най-голям разход за собствениците на кораби ще стане горивото.

Търсенето на горива ще се увеличи с 2,2% до 3,37 млн. барела на ден, отчитат от базираната във Виена изследователска компания JBC Energy GmbH.

Анализатори предвиждат метричен тон гориво да закове цената си на 690 щ. долара, съобщи базираната в Ню Йорк McQuilling Services LLC.

Акциите на най-големия независим доставчик на корабни горива в света Aegean Marine Petroleum Network Inc. ще скочат със 75% през следващите 12 месеца, според четири анализаторски тръста, предаде Bloomberg.

Докато Международният валутен фонд очаква 4,5% ръст в световната търговия, спрямо 3,2% за 2012-а, това може да не бъде достатъчно да се запълни дупката, която се появи на пазарите заради свръх капацитета. Това означава, че на практика и през 2013-а година повечето превозвачи ще губят пари.

В момента световният флот е най-голям в историята, а през следващите 12 месеца се очаква той да се разшири с още 5%, съобщи най-големият брокер Clarkson Plc.

Друга изследователска компания, която наблюдава тенденциите в морския бизнес – базираната в Осло Arctic Securities ASA, предвижда, че пазарът ще доведе по-бързи кораби. От фирмата смятат, че новостроящите се съдове са със заложени по-високи възможности, като целта е времето за преходи да бъде съкратено, което обаче води до увеличаване търсенето на горива.

Ако световната търговия се забърза през тази година, това означава, че и флотът трябва да стане по-бърз”, казва Симон Нюман от базираната в Лондон ICAP Shipping International Ltd. “Корабособствениците ще бъдат отново губещи, тъй като свръх капацитетът ще е проблем за преминаване на разходите”, допълва още той.

Цените за бункероване на тон гориво в най-голямото пристанище за презареждане – Сингапур, удариха през изминалата година най-високия таван в история – 664,10 щ. долара, според данни събрани от Bloomberg. Суаповете, използвани от търговците за да спекулират с цените на горивата през тази година, търгувани на 27 декември, изкуствено бяха занижени до 616,75 щ. долара, съобщи Freight Investor Services Ltd.

Aegean Marine пък ще отчете печалба в размер на 48,5 млн. щ. долара тази година. Акциите на базирания в Атина собственик на 67 танкера-бункеровчици и баржи, повечето опериращи в Европа, са се увеличили с 28% до 5,22 щ. долара през 2012г. (както бяха търгувани на борсите на 28 декември) и ще достигнат увеличение с още 9,13 щ. долара през следващата година.

Търговията по море през настоящата година ще отчете растеж с 4,3% до 9,8 млрд. тона, смятат от Clarkson. Пренесеният по море петрол ще бъде с 3,3% повече от предходната година, а с 4% ще се увеличат превозените насипни товари.

Анализаторите предвиждат, че подемът на пазарите ще обезкуражи собствениците на по-стари кораби. Общо над 45,9 млн. тона дедуейт ще бъде изпратен за нарязване през започналата година. През 2012-а кораби с общ дедуейт от 59,3 млн. тона бяха изведени от експлоатация и нарязани за метален скрап.

Всъщност тенденциите за следващата година, за които анализаторите говорят явно са били обект за наблюдение от най-големите играчи в сектора.

Mitsui O.S.K. Lines Ltd., най-големият корабособственик в света съобщи, че увеличените цени на горивата са довели до намаляване на общите приходи. За 3 месеца до септември м.г., корпорацията отчита приходи в размер на 36,1 млн. щ. долара. Базираната в Токио компания е засегната с два пъти по-голяма загуба за същия период.

Цената над 100 щ. долара на барел петрол е засегнала и най-големия собственик на контейнеровози A.P. Moeller-Maersk A/S, сочат данните от отчетите на компанията за третото тримесечие на годината. Maersk е отчела около 100 млн. щ. долара по-малка печалба.

Летящите нагоре цени на горивата дори отключиха невиждани досега идеи за намаляване разхода на гориво. Maersk например смята, че с реконструкция на булбовете на голяма част от контейнеровозите си ще постигне тази цел. Всъщност през тази година в шипинга се очаква започване на масови кампании от различен вид за намаляване използването на производни на нефта горива.

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Последни новини

ГЕРБ: Далавери, лични сметки и корупция водят до екокатастрофа с кораба край Яйлата

Престъпното бездействие на служебния кабинет на президента Румен Радев за авариралия кораб може да доведе до екокатастрофа. Това пише в позиция на ГЕРБ - Варна, изпратена до

Водолази направиха независим подводен оглед на Vera Su: Част от товара попада в морето, корабът се е накренил

Кораб VERA SU е получил крен на левия борд, част от товара попада в морето. Това заяви пред Maritime.bg водолазът Найден Недев, който тази сутрин е направил независим

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент