Мидопроизводството е уникален шанс за екосистемата на Черно море

Минимум 1 млн. лв. са необходими, за да се създаде нова мидена ферма. Това каза пред Maritime.bg морският еколог и собственик на стартираща мидена ферма Арман Саркисян. Броят на издадените разрешителни за мидени ферми гони 50, реално работещите обаче са едва десетина.

“За разлика от лова и риболова, където хващаш пушката, трала или мрежата и отиваш да отнемаш от природните ресурси, аквакултурите са сериозна и скъпа инвестиция, изплащаща се продължително във времето, но създаваща нови живи ресурси ”, коментира Саркисян. Според него не се усеща подпомагане на тези “инвестиции на зелено” от държавата.

“Тя дори не насърчава създаването на работни места в този сектор”, коментира той.

На въпрос дали това е пълна абдикация, Саркисян коментира, че държавата просто не е осъзнала огромните многостранни ползи от мидопроизводството в частност. Затова се чувства липса на загриженост в създаване на минимални условия за развитието му .

“Нито има откъде да влезеш в морето, нито има откъде да излезеш. Функционират добре само скъпи яхтени пристанища отдадени на концесии. Смятате ли, че работните лодки за обслужване на мидените полета могат да се таксуват като милионерски яхти”, пита той.

Останалите пристанища, които не са отдадени на концесия са в плачевно състояние, неподдържани в течение на 25 години. Затруднения на този сектор създава и липсата на ясен статут на рибарските селища. “Ако държавата следва интереса на цялото общество, трябва да се обърне с лице към перспективите в аквакултурите и към тези, които искат да влагат в нова промишленост и работни места, поне давайки достъп до рибарските селища или друга възможност за изграждане на брегови работни бази”, категоричен е Саркисян.

Според специалиста последните 40 години, с навлизането на съвременните технологии за улов на риба, показват че за рибарството няма изгледи да се превърне в устойчив поминък.

“Освен това, то извършва огромен натиск над екосистемата. Популацията на риба е сериозно застрашена тъй като голяма част от улова се унищожава без да бъде реализиран. А колкото по-малко риба излиза на пазара толкова по-скъпа е тя. Но от това рибарското бъдеще не става по-богато или по-сигурно. Това гарантира през следващите години все по-слаби добиви и „лични”фалити”, смята той.

„Именно самата същност на аквакултурите е устойчива. Влагаш с години и подпомагаш живите ресурси на морето, и черпиш от това, което си създал. Мидопроизводството е уникален шанс за Черноморската екосистема и за самия риболов, тъй като мидите са изключително нужни на самото море за да функционира жизнеспособно и за да има риба”, твърди Саркисян.

Малко известен факт е, че много от видовете риби в ранния си стадий се отхранват предимно с мидени личинки, а и възрастните на почти всички дънни видове – като започнем от попчетата и стигнем до калкана, есетрите – високоценни видове, но намиращи се в края на хранителната верига.

“Затова държавата си струва да промени своята политика към специфично разглеждане на аквакултурите, за да стимулира тези нови екологични инвестиции и да създаде условия за тях. Така ще бъдат подсигурени по-здраво море  и повече рибни ресурси”, категоричен е експертът.

Maritime.bg – Рибарство

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент