106 кораби са потънали до 25 ноември м.г. Това съобщи Allianz, допълвайки че има увеличение спрямо 2011 година когато са потънали 91 кораби.
Отчита се 27% спад в инцидентите, тъй като средно за последните 10 години са потъвали по 146. Очаква се с всяка година общият брой на потъналите кораби да намалява, във връзка с въвеждането на все повече нови технологии, обучение и регулиране на дейността.
Основно предизвикателство пред индустрията остава човешкият фактор.
В своя годишен доклад “Безопасност и преглед на загубите в шипинга” морското застрахователно подразделение на Allianz – AGCS, проследява развитието на безопасността. Годината бе белязана от два изключително тежки инцидента.
Загубата на COSTA CONCORDIA край Италия на 13 януари (най-голямата загуба на годината – 114 137 БРТ), следвана от потъването на ферибота RABAUL QUEEN, край Папуа Нова Гвинея на 2 февруари, когато имаше голям брой загинали. Според доклада потъване е най-честата причина за загуби сред шипинговите компании (49%), следвана от засядане или изтеглянето на потънало имущество (22%).
Сблъскването, като между BALTIC ACE и CORVUS J в началото на декември, възлиза на относително малък брой загуби (6%). С 30 потънали кораби, броят на инцидентите край Южен Китай, Индонезия и Филипините нареждат тези райони сред потенциално опасните. Все по-често се наблюдават инциденти в Източно Средиземно море и Черно море (15 потънали кораби за 2012г.) и около Япония, Корея и Северен Китай (10 потънали).
Човешката грешка – ключът
Докладът много дебело подчертава, че човешките грешки остават основната причина за повечето инциденти на море. Умората, икономическия натиск, както и неадекватното обучение са причина за сериозно притеснение. “Някои корабособственици – особено притежаващите бълкери и танкери, не разполагат с много пари за поддръжка и обучение”, казва д-р Свен Гехард от AGCS. Нов регламент се фокусира върху проблема. Това е Морската трудова конвенция (2006), която ще влезе в сила през тази година. Тя ще подобри безопасността, чрез осигуряване на подходящи условия на труд за моряците. Като цяло безопасността на пътническите кораби е била във фокуса на Международната морска организация през годината. Круизната индустрия също полага неимоверни усилия за подобряване безопасността, се посочва в изпратения по искане на Maritime.bg доклад.
Проверка и баланс на отговорностите на мостика
Големите компании в шипинга инициираха различни саморегулаторни практики след инцидента с COSTA CONCORDIA. Международната асоциация на круизните линии и Европейският круиз съвет, в партньорство, правиха опити през годината да доведат цялата индустрия до доброволно приемане на политики, които излизат извън международните регулаторни изисквания.
В допълнение може да се каже, че за първи път корабоплаването въвежда много по-строги мерки изпреварвайки авио индустрията например, която досега винаги е била първа.
Все повече от големите компании се обединяват около мнението, че върху капитана не трябва да бъде стоварвано цялото напрежение. Компании вече работят на принципа на “балансирания мостик”.
“Виждаме, че това е единствен начин индустрията да се саморегулира”, казва д-р Герхард, който вярва, че подобни концепции в най-скоро време ще “потекат” към други сектори, където безопасността на пасажерите е най-важна.
Технологичните подобрения, като въвеждането на задължителни ECDIS през юли 2012, се очаква да доведат до намаляване инцидентите на море. Това ще стане само ако се прилага правилно и ефективно обучение, примесено с качествен надзор и управление.
“Технологията е полезна само ако се използва от правилно обучен човек. Най-добрите корабособственици в света имат уникална проактивна култура на управление на безопасността, която надхвърля минималните стандарти и работи от най-ниското до най-високото стъпало. Това наистина може да доведе до удар в подобряване безопасността на море”, казва още д-р Герхард.
AGCS е една от водещите морски застрахователни компании. През 2011-а година морското подразделение на компанията е генерирало 940 млн. евро от застрахователни премии.
Maritime.bg – Свят