Китайците спасяват най-голямото пристанище в Гърция?


Капитан Фу Ченг Кю има защо да бъде щастлив. Генералният директор на контейнерния терминал в Пирея (Гърция), подразделение на китайския контейнерен гигант Cosco, успя да преведе предприятието през бурните води на гръцката криза, пише френският вестник „Монд“.

Три години след като влезе в най-големия гръцки порт, дейността на компанията се е увеличила с над 70%, въпреки че местните товари намаляха с повече от 20% заради кризата. Терминалът беше модернизиран, нови електрически кранове заработиха за да се извършват по-бързо товаро-разтоварните операции, а в момента нов терминал, с дълбочина 18 метра, се строи в очакване на още по-големи кораби. Първите нови корабни места ще влязат в експлоатация през пролетта на тази година, много по-рано от очакваното.

Седейки в офиса си, пред флаговете на Китай, Гърция и ЕС, известният сред колегите си като – “капитан Фу” казва, че е впечатлен от гръцките си служители. “От 270 служители на Cosco, едва 7 сме китайците тук. Гърците са много добри и работят много”, казва той. Неговият заместник Жанг Анминг се съгласява посочвайки работната площадка на новия терминал. “Всички строители са от Гърция. Те са първокласни. Няма забавяния, дори завършват задачите предсрочно”, казва заместникът на Фу.

Вълната от критики, която тръгна от Северна Европа, че гърците са мързеливи не резонира с китайците. В антрето, фотографии показват гръцки и китайски храмове, Партенона и Великата китайска стена – величията на двете антични култури. В голямата заседателна зала, стените са покрити с фотографии на срещи между китайски и гръцки лидери, а срещу тях са картите на Средиземно и Черно море.

Погледнеш ли картите получаваш много ясна представа за китайската стратегия. Пирея е най-близкият порт до Суецкия канал, откъдето идват китайските кораби. 22 порта, с написани имена на китайски, са лесно достъпни от Пирея, от Барселона (Испания) до Одеса (Украйна).

Cosco има представителства в много европейски пристанища, от Антверпен (Белгия) до Неапол (Италия), където капитан Фу е работил преди да дойде в Пирея – както и в Хамбург (Германия) или дори Фос-сюр-Мер (Франция).

Пирея е главното пристанище за достъп до Южна и Източна Европа, към Черно море и Русия. Огромни са корабите, които посещават порта. Мегаструктурата е превърната в огромен трансграничен хъб – за други пристанища, морета и океани. “Оборудването беше старо и много амортизирано. Ние го ремонтирахме или заменихме с ново”, казва Фу. “Когато пристигнах тук се обработваха 10 – 12 контейнери за час. Днес са 44. Собствениците на кораби са щастливи – вече не губят време и пари. Нито пък ние!”, казва още той.

Терминал 2 има 270 постоянни работници. В зависимост от нуждите, компанията използва подизпълнители за осигуряване на допълнителна работна ръка – понякога стотици докери. Това предизвиква остри търкания със синдикатите, които отричат подизпълнителските услуги и ниското заплащане. За да посрещнат “подобаващо” Cosco, те проведоха стачка в продължение на няколко седмици през пролетта на 2009 година.

Китайската експанзия
Когато е бил в опозицията, бившият лидер на Социалистическата партия Георгиос Папандреу критикува приватизацията на пристанището и обещава да го национализира
. Щом стана министър-председател, през октомври 2009г., той бързо забрави обещанието си. Така китайската корпорация пое контейнерния терминал в Пирея.

Пристанищната администрация оперира намиращия се надалеч Терминал 1. Той е по-малък, но има 1 300 постоянни работници.

“Борим се с Cosco за да привлечем повече товари, въпреки че ситуацията при нас е по-различна”, казва генералният директор на порта, Ставрос Хатзаос. “Техните работници са по-ниско квалифицирани. Ние съкращаваме общия брой заети благодарение на хората, които се пенсионират”, добавя той. Същото дружество прибира сериозни суми от Cosco за концесията, близо 30 млн. евро за 2011-а година.

35-годишният договор трябва да осигури на Пристанищната администрация на Пирея поне 560 млн. евро. Освен това Cosco гарантира, че ще инвестира повече от 300 млн. евро. Това вече позволи на корпорацията да разкрие хладилен склад. Cosco започна строителството и на трети терминал.

През ноември м.г. компютърният гигант Hewlett Packard съобщи, че иска да направи Пирея свой логистичен център за Южна, Източна Европа и Близкия изток. Проектът включва и железопътната компания Trainose, която е една от многото в дългия списък на гръцкото правителство за приватизация и привличаща китайските компании. Стоките ще пристигат в Пирея по море, а после ще бъдат разпределяни на влакове или други кораби. Реализацията зависи от близка връзка с товарна жп-станция, която ще бъде завършена в близко бъдеще. Ако тези инфраструктурни проекти бъдат потвърдени, Cosco и Пирея ще спечелят значително. Проектът бе приветстват от гръцкото правителството, както и от много чуждестранни компании, които в момента напускат страната.

Китайският гигант изобщо няма намерения да спира. Азиатците се интересуват и от Терминал 1. От гръцката столица обявиха, че за концесиониране ще бъдат обявени всички портове в страната, без изключения. От друга страна ръководители като шефа на Пристанищната администрация в Пирея не желаят Cosco да вземат и другия терминал. “Трябва да е друга компания за да се засили конкуренцията”, смята той.

“Китайците инвестират дългосрочно и имат достатъчно време”, смята местен консултант, който работи в Китай. “Сватбата между Китай и Гърция ще продължи дълго време, защото двете страни имат много общи черти”, казва още той. По думите му Cosco, като държавно предприятие, много добре знае как да работи с правителствата.

“В Китай, бизнесът е свързан с политиците. Трябва да познавате правилните хора, също както в Гърция. Корупцията е еднакво разпространена и в двете страни”, казва още консултантът, който не пожелава да се представи. Според него компанията има и много добри отношения с гръцките корабособственици. Последните строят корабите си в корабостроителници и се конкурират с Cosco, която е специализирана в товарните превози.

През 2013г., гръцкият премиер Антонис Самарас се очаква официално да посети Пекин. Няма съмнение, че снимката от срещата с новите китайски лидери ще се озове по стените на заседателната зала на контейнерния терминал на Cosco в Пирея.

Maritime.bg – Пристанища

Последни новини

Последни новини

Естакадата в Шабла, а не удълбочаването за 400 млн., е причина за рокадата в ДППИ

Строежът на морската естакада при нос Шабла е предаден за проверка на Софийска градска прокуратура. Това съобщи пред БНР служебният министър на транспорта Георги Тодоров.