Гърция налага нови данъци за корабособствениците

Снимка: Markus Biemueller
Снимка: Markus Biemueller

Гърция ще въведе данък за компании базирани в страната, които менажират кораби плаващи под чужди флагове. Това е първи подобен данък в южната ни съседка. Целта според правителството е да се увеличат приходите към бюджета, заради кризата. Преди седмица бяха приети промени в местното законодателство, с които се въвеждат тези такси. Според правителството през тази година от тях трябва да бъдат събрани 80 млн. евро, а през 2014-а поне 60 млн. евро, съобщи Атинската информационна агенция.

Гръцките корабособственици контролират най-голямата част от световния търговски флот. Държавата е насочила вниманието си към 762 компании, които притежават плавателни съдове, но не плащат данъци за международните си приходи, които вкарват в страната, съгласно правилата включени в конституцията на Гърция от 1967-а година насам. Корабособствениците са лобирали през годините да не бъдат въвеждани допълнителни данъци за тяхната дейност, казва президентът на Съюза на гръцките корабособственици Теодор Вениамис. Все още обаче не е известно кога ще влязат в сила новите приети правила.

3,848 кораби са контролирани от гръцки компании и плаващи под чужди флагове. Общият им грос тонаж е 153 млн. тона, сочат данни на Гръцката морска камара. Въпросните данни са за месец март 2011-а година. През същата година, корабите плаващи под флага на Гърция са 2,014 (43,04млн. тона). Гръцките корабособственици са внесли в страната около 175 млрд. щ. долара през необложени приходи за 10 години до 2011-а, сочат данните на Банката на Гърция. Според много компании от шипинга – Гърция, като основен играч на пазара, е сериозно застрашена от внезапната промяна в данъците за индустрията, се казва в доклад на Фондацията за икономически и индустриални изследвания.

“Рязката и без дължимата грижа промяна на данъчния режим в сектора на корабоплаването може да доведе до намаляване икономическата активност в сектора. Това вероятно ще е причината за значителни загуби на работни места и дори по-ниски нетни приходи от данъци за държавата”, казват още от фондацията.

Според последните данни гръцки компании контролират 16,2% от световния търговски флот към началото на 2011-а година, което им дава най-голям дял, според последните данни на Конференцията за търговия и развитие на ООН. Размерът на косвеното и пряко значение за брутния вътрешен продукт на страната идващ от морските транспортни услуги възлиза на 6,1% за 2009г. Тогава са били генерирани 2,7 млрд. евро и 192, 000 работни места. Приносът значително може да бъде намален заради свитата икономика на страната и допълнителните данъци, които се въвеждат.

През петата година на рецесия гръцката икономика може да се свие с още 6,5%, според прогнозите за бюджета за тази година. Страната има 15,9 млрд. евро бюджетен дефицит през последната година, без включените задължения от държавните компании в Гърция.

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Последни новини

На 26 и 28-годишна възраст са поредните жертви от потъналия кораб Arvin в Черно море

Силен снеговалеж затруднява продължаващата операция по издирване на изчезналите моряци от екипажа на кораб ARVIN, който потъна във водите на Черно море край турската провинция

Военноморският музей отваря за посещения вътрешната си експозиция

Военноморският музей отваря за посещения вътрешната си експозиция от днес, при спазване на въведените в страната противоепидемични мерки срещу разпространението на