Гърция ще въведе данък за компании базирани в страната, които менажират кораби плаващи под чужди флагове. Това е първи подобен данък в южната ни съседка. Целта според правителството е да се увеличат приходите към бюджета, заради кризата. Преди седмица бяха приети промени в местното законодателство, с които се въвеждат тези такси. Според правителството през тази година от тях трябва да бъдат събрани 80 млн. евро, а през 2014-а поне 60 млн. евро, съобщи Атинската информационна агенция.
Гръцките корабособственици контролират най-голямата част от световния търговски флот. Държавата е насочила вниманието си към 762 компании, които притежават плавателни съдове, но не плащат данъци за международните си приходи, които вкарват в страната, съгласно правилата включени в конституцията на Гърция от 1967-а година насам. Корабособствениците са лобирали през годините да не бъдат въвеждани допълнителни данъци за тяхната дейност, казва президентът на Съюза на гръцките корабособственици Теодор Вениамис. Все още обаче не е известно кога ще влязат в сила новите приети правила.
3,848 кораби са контролирани от гръцки компании и плаващи под чужди флагове. Общият им грос тонаж е 153 млн. тона, сочат данни на Гръцката морска камара. Въпросните данни са за месец март 2011-а година. През същата година, корабите плаващи под флага на Гърция са 2,014 (43,04млн. тона). Гръцките корабособственици са внесли в страната около 175 млрд. щ. долара през необложени приходи за 10 години до 2011-а, сочат данните на Банката на Гърция. Според много компании от шипинга – Гърция, като основен играч на пазара, е сериозно застрашена от внезапната промяна в данъците за индустрията, се казва в доклад на Фондацията за икономически и индустриални изследвания.
“Рязката и без дължимата грижа промяна на данъчния режим в сектора на корабоплаването може да доведе до намаляване икономическата активност в сектора. Това вероятно ще е причината за значителни загуби на работни места и дори по-ниски нетни приходи от данъци за държавата”, казват още от фондацията.
Според последните данни гръцки компании контролират 16,2% от световния търговски флот към началото на 2011-а година, което им дава най-голям дял, според последните данни на Конференцията за търговия и развитие на ООН. Размерът на косвеното и пряко значение за брутния вътрешен продукт на страната идващ от морските транспортни услуги възлиза на 6,1% за 2009г. Тогава са били генерирани 2,7 млрд. евро и 192, 000 работни места. Приносът значително може да бъде намален заради свитата икономика на страната и допълнителните данъци, които се въвеждат.
През петата година на рецесия гръцката икономика може да се свие с още 6,5%, според прогнозите за бюджета за тази година. Страната има 15,9 млрд. евро бюджетен дефицит през последната година, без включените задължения от държавните компании в Гърция.
Maritime.bg – Свят