Директорът на ВМГ инж. Пепа Василева: Под слънцето има място за всички

Разговаряме с инж. Пепа Василева – директор на Варненска Морска Гимназия „Свети Николай Чудотворец”, броени дни след началото на новата учебна година.

Интервю на Димитър Велев

 

Директорът на ВМГ "Св. Н. Чудотворец" инж. Пепа Василева получава букет от възпитаници на училището.
Директорът на ВМГ "Св. Н. Чудотворец" инж. Пепа Василева получава букет от възпитаници на училището.

Преди броени дни започна новата учебна година, как я посрещнахте?
– Посрещнахме я с реализиран на 100% план-прием. Запълнени са заявените пет паралелки. Основно, акцентираме върху професии и специалности за обучение след VII клас. Това са специалностите „Корабоводене – морско”, „Корабни машини и механизми”, „Електрообазавеждане на кораби”,”Експлоатация на пристанища и флот” с прием след седми клас и специалност „Корабостроене” с прием след осми клас. През последните няколко години се очертаха затруднения при набиране на кандидати за специалност „Корабостроене” особено след проблемите, които възникнаха в корабостроителниците. Стараем се да поддържаме тази специалност, тъй като обучение по нея се извършва в последните години само при нас и при развитие на отрасъла трябва да има подготвени специалисти.

Казахте, че специалност „Корабостроене” се поддържа трудно. В такъв случай, обмисляте ли създаване на нови по-перспективни специалности?
– Обмисляме подобряване на традиционните за училището специалности. Освен това в момента се обмисля и създаване на нови специалности, които да отговарят на съвременното търсене на пазара на труда.

Какви например?
– Става дума за специалности като „Мениджмънт на водния транспорт” или „Корабно агентиране”. Тези специалности трябва да бъдат въведени след сериозно проучване и разговори с колегите от Висшето военноморско училище и Техничеки университет – Варна. Трябва да се проучи възможността те да бъдат въведени като първо стъпало към нови специалности  въведени във ВУЗ-овете. Естествено, ще е необходимо да изчакаме и видим как ще се развиват там, как ще работят техните учебни планове и програми и съответно да преценим какво ще бъде мястото на нашите деца в професионалната реализация. Ще бъде твърде самоуверено да кажем, че ще въведем новите специалности отсега, ако не са  необходими специалисти със средно образование или не се допуска понататъшното им развитие. Трябва да намерим подходящ баланс. Децата, които постъпват при нас не трябва да остават излъгани – трябва да имат гарантирана реализация с образованието, което получават при нас.

Как работите с висшите учебни заведения?
– Като една част от морското образование в страната, винаги през годините сме поддържали тесни контакти и добри взаимоотношения с обучаващите институции в сферата на висшето образование. Това е така, защото в този вид образование трябва да има приемственост и надграждане на знанията. Задължителна е и взаимопомощта, защото това е сериозно и изключително скъпо образование. Винаги сме срещали разбиране и подкрепа.

Каква е реализацията на завършилите Варненска Морска Гимназия?
– За едно учебно заведение положителна характеристика би трябвало да бъде каква част от възпитаниците му са се реализирали на пазара на труда с образованието, което са получили именно от това учебно заведение. Една професионална гимназия не би трябвало да е инкубатор за кадри на висшите учебни заведения. Възпитаниците й трябва да се реализират с полученото образование. Отделен въпрос е, че българската народопсихология е такава, че всяко семейство иска неговото дете да продължи образованието си. В това отношение положителното в нашето специализирано училище е, че няма регистрирани безработни, които търсят реализиция директно след завършване. Още повече – всеки втори продължава обучение в морските професии, което означава, че като училище сме дали любовта към морето.

Асоциацията на Възпитаниците на Варненска Морска Гимназия изнесе информация в публичното пространство за проблемите във ВМГ, каква е Вашата позиция по този въпрос?
– Моето отношение към този случай, без да се гордея с това, което се случи е, че става въпрос за участие в една театрална постановка. Накрая, когато се спусне завесата излиза сценаристът и се блъска в гърдите с думите „Булгар, булгар”, а публиката стои и слуша уплашена, чудейки се да ръкопляска или да освирква, защото не усеща откъде духат ветровете. На първата редица от публиката стоят няколко възторжени аплодиращи, на които вероятно им е обещано нещо. Така, че е тъжно. Не би трябвало да се случват подобни неща в едно учебно заведение. Мисията на учителите е да подготвят учениците за един красив и подреден свят, в който такива неща не трябва да има. Крайно време е да заживеем прилично и по нашите географски ширини!

Решени ли са тези проблеми?
– В момента ги решаваме. Има елемент на обективни причини, които допълнително пораждат напрежение. Става дума затова, че през последните 2-3 години учениците са намелели с 300 за училището. Налагат са съкращения – болезнено е, но е неизбежно. Аз съм  човек, който ясно си дава сметка, че такива неща като проблемите, които Асоциацията изнесе в публичното пространство, не трябва да се случват.   Училището е част от света на нашите деца и ние носим отговорност за това.

Квалификационната дейност във ВМГ подлежи на сериозни нападки от определени институции, въпреки че държавните органи се изказват във ваша подкрепа, защо се случва това?
– Всъщност част от тези постановки са и във връзка с тази дейност на училището. Прекрасно си давам сметка, че като държавно училище, мога спокойно да си гледам само учебния процес и толкова. Това обаче няма как да се случи, защото ние знаем, че това е едно много скъпо образование и с възможностите, които дава нормативната уредба за извършване на тази специална дейност, помагаме именно на училището и на нашите възпитаници. Чрез тази дейност имаме възможност за модернизиране на материалната база. Това ни мотивира да работим в тази област, въпреки че поемаме множество атаки.

С цел решаване проблемите в морското образование и квалификационната дейност бе създадена работна група. Какви са вашите впечатления от работата й? В момента сред морската общност се носи слух, че ще бъде сформирана нова, имате ли информация в потвърждение на това твърдение?.
– Имам неофициална информация, че се подготвя нова група, която да обсъжда същите въпроси. Нямам информация за причините и кога ще се случи това. Относно работата на РГ, в която взех участие, мога да кажа, че ръководството на ВМГ е удовлетворено от добрата организация, въведените правила за работа, както и от тяхното стрикно спазване в хода на работата. Подкрепяме добрата практика за наличие на различни обучаващи институции, отговарящи на нормативните изисквания.

Трябва ли да има конкуренция в морското образование?
– Задължително. Във всяка една област, трябва да има конкуренция. Монополизмът е нещо, което е отречено априори. Наличието на конкуренция, води до подобряване на качестовото. Винаги сме били за наличие на конкуренция, така че всеки да се развива съобразно възможностите си. Стараем се винаги да отговаряме на изискванията, които се поставят към нас. Категорично заявявам, че в тази област има място под слънцето за абсолютно всички, стига да са способни.

maritime.port.bg – Морско образование

 

Последни новини

Последни новини

Боен кораб свали пореден дрон над водите на Червено море край Ходейда

Илюстративно изображение. Неназован боен кораб е свалил безпилотен летателен апарат над водите на Червено море. Това съобщиха специалисти по морска сигурност. Към

Ротердам, Антверпен-Брюж и Хамбург запазват позициите си на основни пристанища на ЕС

Румънското Пристанище Констанца отчита сериозен ръст на товарооборота сред европейските пристанища, според данни, публикувани от Европейската статистическа служба (Евростат).

САЩ с крачка назад за участието на Иран в атаките срещу кораби в Червено море

Седем държави имат готовност за операция за защита безопасността на корабоплаването в Червено море Министерството на отбраната на САЩ не може да каже категорично, че