Предвиденото отваряне на Пристанище Варна няма да доведе нови туристи

В умален мащаб и костенурчени темпове управляващите подемат плана за ново пристанище, лансиран от лидера на БСП в града преди няколко години


Дори управляващите от ГЕРБ с действията си признаха, че проектът за нова атракционна зона на мястото на пристанището, който е идея на лидера на БСП във Варна Борислав Гуцанов, е перспективен за града. Тези дни стана ясно, че част от плана, представян многократно от червения председател, е на път да се реализира. Вярно, не с мащабите, които Варна заслужава, но пък това ще даде повод за рязане на предизборни ленти и тупания по рамото – колко много управляващата партия е направила за града. „Така с чужда пита помен лесно се прави“, коментират по този повод варненци, които години наред слушат идеята на Гуцанов за нов порт и нова атракционна зона на морска гара.

„Пристанище Варна” ЕАД стартира инвестиционна активност на територията към момента, като е инициирано разработването на подробен устройствен план, който ще даде по-конкретна визия за територията. Това съобщиха за „Народно дело“ от ДП „Пристанищна инфраструктура“. Оттам напомниха, че в одобрената през 2005 г. от министъра на транспорта и съобщенията и министъра на регионалното развитие и благоустройството „Актуализация на генералните планове на пристанищата в района на пристанище за обществен транспорт с национално значение Варна” е предвидено поетапно реализиране на нов пътнически терминал в района на пристанищен терминал Варна-изток.

Първият етап залага на ново функционално зониране на територията при 1-во – 3-то корабно място като атракционно-пътническа и рекреационна зона и нейното свързване с градската обществена инфраструктура. Вторият етап – развитие на територията, която ще бъде освободена при изместване на контейнерния терминал от 3-то – 5-о корабно място.

„Целта е изнасяне на основни търговски дейности, свързани с товаро-разтоварни операции, в нови зони, извън градската част, като по този начин ще се създаде възможност за нов подход към организиране на пространството с оглед ползването на кейовата и тиловата инфраструктура за морска пътническа дейност и яхтване“, коментираха от ДП „Пристанищна инфраструктура“. В разработката се предлага концептуално градоустройствено решение, правещо връзка с гаровия площад и Морската градина и отварящо града към акваторията на пристанището и към морето. Предвижда се и адаптиране на част от съществуващите сгради към новата функция и заедно с изграждането на нови обеми и пространства да създадат среда, носеща характер на модерен пътнически терминал.

Всъщност за преместване на пристанището се говори от години. Идеята обаче бе ударно поставена на дневен ред от Гуцанов през 2003 г. И ударно се работеше по нея до 2010 г.

Беше определено мястото, където да бъде построен новият контейнерен терминал – срещу „Максуда“. Държавата подписа споразумение с Японската банка, която отпусна 160 млн. евро кредит за целта. Държавата и общината подписаха меморандум, според който кметството да управлява освободената зона от товарните кейове, за да изгради новата атракционна територия. Общинският съвет, тогава с председател Гуцанов, започва подготовката за обявяване на международен архитектурен конкурс за територията около морска гара. И така до 2010 г. Тогава ГЕРБ обявиха, че започват подготовка за отдаване на пристанището на концесия. Спряха проекта и замразиха в банката отпуснатите 160 млн. евро от японската държава (бел. ред. и до момента парите са на стендбай, тъй като японците не разрешиха кредитът да бъде пренасочен за нова жп инфраструктура). Варненските депутати от ГЕРБ пък се проявиха като яростни противници на проекта „Гуцанов“. До миналата седмица, когато стана ясно, че два от товарните кейове трябва да бъдат отворени и да се превърнат в атракционна зона, което на практика означава, че ГЕРБ започват реализация на проект, за който лобира и работи от години лидерът на основния им политически противник БСП.

Последствията от спирането на плана вече са видими
Последствията от това, че ГЕРБ сложиха прът в колелата на проекта „Гуцанов“ за две години, вече са ясно видими. Варна с всеки изминал ден се отскубва от възможността за развитие като пристанищен център. В същото време усилията на правителството са насочени към развитие на морската инфраструктура в Бургас. Там от кота нула ще бъде издигната впечатляваща нова морска гара, която ще засенчи рушащата се във Варна, ще привлече повече туристи и ще постави града на челна позиция за круизната индустрия. Междувременно Бургас бе включен и в проекта за реализация на черноморска круизна линия, която непонятно защо пропусна Варна.

Във Варна пък преди дни част от мазилката над централния вход на сградата падна, за щастие без да рани никого. На следващия ден след инцидента екип на строителна фирма ударно пълнеше пукнатините, дори бяха поставени плоскости фибран. Причина за падналата мазилка най-вероятно е акумулирането на влага.

Вместо нов Аквариум и концертна зала – игрища за стрийтбол и заведения
Нова атракционна зона на морска гара, за която Борислав Гуцанов, говори от години, щеше да равни Варна по европейските морски пристанища, където старите товарни кейове са изнесени от града. Така е в Лондон, Генуа, Барселона и на много други места. Проектът предвижда постепенно товаро-разтоварните дейности от настоящото пристанище да се изнесат от града и на мястото им да се отвори зона за отдих. Замисълът е там да бъдат изградени модерен Аквариум и нов театрален комплекс със зала, която може да даде сцена на световни събития. Тя от своя страна щеше да направи реална кандидатурата на Варна за културна столица на Европа. Проектът включва и изграждане на пътнически и яхтен терминал. Както и историческа част. Там трябва да бъде обособена като музей подводницата, която държавата даде за стопанисване на общината.

Вместо всичко това обаче сега на отворените кейове ще има игрище за стрийтбол, кафенета и паркинг. Ръководството на порта  вече обяви, че до май е възможно отваряне на пристанището към града. Трябвали обаче 400 хил. лева за закупуване на игрища по стрийтбол. Парламентарните избори ще са през юли, което ще позволи на управляващите да резнат поредната лента в града и да се похвалят колко много държавата и правителството на Бойко Борисов са направили за Варна.

Предвиденото отваряне на порта няма да доведе нови туристи
Половинчатото изпълнение на проекта всъщност няма да доведе до това, което трябваше да се случи, ако планът беше изпълнен като цяло. Идеята за новия модерен пасажерски и яхтен терминал можеше да развие във Варна яхтения туризъм, който навсякъде по света е печелившо перо, в пъти повече от така наречения и разпространен у нас през последните години „пиянски туризъм“.

С новите заведения, които се предвижда да се направят, всъщност ще бъде удължена крайбрежната алея, като към нея се прибавят новите капанчета. Ако пък се прехвърли и атмосферата с чалга музиката и високите децибели на дискотеките, която всяко лято се носи оттам, то новата зона, която управляващите смятат да открият, на практика инвестирайки средствата от печалбата на държавното дружество „Пристанище Варна“, няма шанс да се превърне в любимо за разходки място на варненци. Точно обратното.

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Военноморският флаг на България ще намери своята проекция и в Южния океан

Военноморският флаг на Република България, развят за първи път от Дунавската флотилия, ще намери своята проекция и в Южния океан. Това каза началникът на отбраната адмирал

Актриса от Бургас кръщава кораба на ВВМУ в Деня на освобождението на Варна

Номинираната за „Оскар“ българска актриса – Мария Бакалова, ще стане кръстница на кораб "Св. св. Кирил и Методий". Новият военен и научно-изследователски кораб бе закупен за

Предлагат отличен за смелост български моряк за „Почетен гражданин на Варна“

Отличеният за смелост от Международната морска организация (IMO) български моряк Едуард Тавитян е предложен за званието „Почетен гражданин на Варна”. Това съобщиха пред

Контраадмирал Михайлов: България не е изоставена, ценен член сме за НАТО

От българска гледна точка присъствието на постоянно разположени военноморски сили в Черно море е изключително важно, защото това показва единството в Алианса. Показва съвместимост