Преди две години българският капитан Светлозар Собаджиев бе арестуван в Панама и изпратен в затвора “Ла Хоя”. Припомняме, че корабът „Маас Трейдър”, на който той беше капитан, бе задържан на 28 март 2011г. в пристанище Сан Кристобал, заради открити в общо помещение на борда 168кг. кокаин. Все още българинът не е получил обвинителния си акт. Случаят прикова вниманието към системата в Панама и предизвика множество дискусии както в родната, така и в международната морска общност. През изключителни трудности премина целият процес, а повече от година след задържането бе извършен и разпит, след който обаче не последваха очакваните добри вести. Основен проблем през тези две години е липсата на адекватна защита, тромавата и изкривена съдебна система в Панама. Българската асоциация на морските капитани все още събира средства за защита на капитана. “Надяваме се най-после да се докаже невинността му”, заявиха негови приятели.
Кораб „Маас Трейдър” бе задържан на 28 март 2011 в пристанище Сан Кристобал, заради открити в общо помещение на борда 168 пакета кокаин. Малко по-късно целият екипаж и корабът бяха освободени, единствено капитан Собаджиев бе задържан и отведен в затвора “Ла Хоя”. За двегодишния му престой в това ужасно място, около случая на капитана не се случи нищо, освен, че след вдигане на много шум в медиите у нас и след съдействие от българското правителство, той поне беше разпитан в края на миналата година. Този разпит обаче бе по-скоро формален, отколкото целящ да се стигне до истината и до търсене на реални доказателства за невинността или вината на Собаджиев.
“Архаична е юридическа система на Панама. Немислимо е в 21-ви век при дузина заподозрени да не се направи кръстосан разпит и очна ставка. Немислимо е членовете на екипажа да не бъдат призовани на по-късен етап в съда и отново да дадат показания! Такова водене на разследване е характерно за лова на вещици през средните векове. Ако това беше направено по време на задържането на кораба, щеше да се разбере, че във въпросните показания са верни само имената и длъжностите на хората от екипажа и истината щеше да излезе наяве още тогава и сега Панама нямаше да са намира в доста неловка ситуация, атакувана в световни медии и международни организации. Не случайно високопоставено лице от международните морски организации, изказа мнение, че според него случаят с българския капитан е повод за международен дипломатически скандал”, заяви пред Maritime.bg Анатолий Маджаров, който е съвипускник на к.д.п. Собаджиев от ВВМУ.
У нас продължава набирането на средства за осигуряване правната защита на капитана.
Банка Societe Generale Експресбанк, Клон Транспортна Варна
BIC: TTBB BG 22
IBAN: BG51 TTBB 9400 5525 7756 73 USD
Титуляр: Българска асоциация на морските капитани
Maritime.bg – Курс