Черно море продължава да бъде море на срама. Това каза пред Maritime.bg председателят на Моряшкия професионален съюз Иван Велков.
На пресконференция във Варна той съобщи, че у нас се е провела акция, която цели подобряване условията на труд и живот на моряците. Кампанията е била част от инициативата на Международната транспортна федерация (ITF) да се изчисти Черно море от корабособственици, които принуждават моряците да работят в подстандартна среда.
Били са проверени четири кораба – два в пристанище Варна-изток и още два в порт Варна-запад.
[one-third last=no]
Изпълняващият длъжността Генерален секретар на ITF Стив Котън коментира: “Някои от най-тежките за работа кораби в света се намират в Черно море. Работните условия са често неприемливи, а безопасни условия на труд не съществуват. Цената, плащана от моряците, е огромна.”
[/one-third]«Ужасни», така определи условията на борда на съдовете, които са били посетени, к.д.п. Георги Тодоров, който отговаря за кампанията. Капитанът, с 36-годишен стаж на море, буквално не успя да намери думи за да опише фрапиращата гледка на съдовете.
Проверявани са кораби под удобен флаг – молдовски, които плават основно в акваторията на нашето море.
«Един от корабите бе 37-годишен, с 3 сантиметра ръжда на палубата. Моряците нямаха никакво работно облекло, което категорично е недопустимо. Битовите условия бяха под всякаква критика», разказа капитанът. По думите му най-страшно е, че не е установено наличието на договори.
«Това всъщност е проблемът на всички български моряци, които работят за такъв тип корабособственици», каза Велков. По негово мнение голям е броят на българските моряци, които работят без регистрирани у нас трудови договори, въпреки че плават на кораби под роден флаг.
«Такъв е примерът с корабите «Св. Николай» и «Св. Георги»», добави той. Maritime.bg припомня, че съдовете са собственост на бургаския бизнесмен Дойчин Дойчев. Единият му кораб бе арестуван с 3 тона кокаин, а другият бе задържан в съседна Турция за неплатено гориво.
«Видяхте какво се случи с тези кораби. Моряците – около 40 души, обаче не могат да имат претенции към корабособственика, защото договорите просто не са реални», коментира още Велков. Друг проблем, който изтъкват представителите на ITF за България, е липсата на транспонирано законодателство свързано с влизащата в сила Морска трудова конвенция.
«В настоящата ситуация и без парламент не виждаме кога това ще стане», добави Велков. По негово мнение това до голяма степен показва слабостта на администрацията, която в последния момент е реагирала.
В отговор на въпрос на Maritime.bg к.д.п. Тодоров пък заяви, че по негово мнение липсата на контрол в нашите пристанища е много просто обяснима. «Защото корабособствениците решават нещата финансово», заяви той, добавяйки, че тези практики са характерни за всички страни на Черно море. По негово мнение у нас проверяващите инспектори от държавния пристанищен контрол доста често си затварят очите за реалното състояние на проверяваните кораби.
Според данни на Моряшкия професионален съюз в нашето море плават около 2400 кораба, много от които на възраст над 20 години, а около 800 са над 30 годишни. Надеждата на спецовете е след 21 август т.г., когато в сила ще влезе Морската трудова конвенция, проверките да станат по стриктни. Дотогава те съветват всички моряци, които имат съмнения за коректността на своя бъдещ работодател да се обръщат към тях.
ITF и членуващите в него съюзи в държави с излаз на Черно море стартираха още миналата година кампанията за справяне с често срещащите се ужасни стандарти на корабоплаването в района. Също така публикуваха доклада „Черно море на срама“, който съдържа сведения за злоупотреби и злополуки, към които се добавят и липсата на застраховки (P&I) и неплащане или забавено плащане на заплатите.
Докладът посочва, че: “Отражението, което оказват неуредиците в тази регион, върху морските лица и техните семейства, не трябва да се подценява. Умишленото неплащане на заплати превръща труда на моряците в робство и е немислимо в 21 век. … С наближаването на момента, когато Морска трудова Конвенция 2006 г. ще влезе в сила, създалата се ситуация в “Черно море, море на срама” вече не може да бъде толерирана.”
Maritime.bg – Курс