Българската морска и речна индустрия е на път да получи своето подобаващо място. Всички погледи са насочени към Данаил Стоянов Папазов, една “неочаквана” и “изненадваща” кандидатура. Изненадваща се оказа номинацията на Папазов за министър само за онези, които не се вслушаха в думите на морската индустрия през последните 10 години. Очакванията към капитана, вече заел министерския пост, са изключително големи, а всички знаят с какъв мениджърски капацитет разполага той, затова и основата, на която той стъпва е изключително сериозна. Подкрепата също.
Дългоочаквана реформа – път към прогреса
Дългоочакваната реформа на актовете, които определят хода на развитие на замрялата от десетилетия морска индустрия, вероятно ще бъде основният курс, по който Папазов ще поеме. Цялостната структура на администрацията вероятно ще придобие нов облик, след като той заеме министерския пост. Неведнъж шефът на варненското пристанище е изразявал своето виждане – за незабавно преструктуриране на ДП “Пристанищна инфраструктура” и превръщането й в съвременна пристанищна власт, за подобряване качеството на морското образование и за нуждата индустрията да бъде основен и национален приоритет.
Морска България в новия парламент
За първи път морските хора в новия парламент са толкова много. Възпитаници на Морското училище в парламента са Данаил Папазов, Пламен Манушев, Цветлин Йончев, Ангел Найденов и Борислав Гуцанов. И докато при предишните правителства морското лоби бе твърде слабо, то сега секторът има на кого да даде своите надежди, както и кого да държи отговорен, ако очакваната променя не настъпи. И ако само адмирал Манушев от възпитаниците на морската Алма матер ще остане в опозиция, то нека припомним какви обещания дадоха на сектора бъдещите управляващи.
Морските лица в парламента и кабинета:
[oqeygallery id=113]
[two-thirds last=no]
Данаил Папазов в Maritime.bg:
“Докато се наумуваме може да се измисли съвсем нов начин за стопанисване на пристанищата”;
“Най-важният въпрос за Варна е преместването на пристанището”;
“Варна-Изток е изпълнило предназначението си през последните повече от 100 години”;
“Морска администрация трябва да е във Варна”;
“ДППИ трябва да се превърне в истинска пристанищна власт”;
“Кризата дава възможности”
[/two-thirds]
Споразумение за стимулиране развитието на морския бранш като стратегически за България подписаха представители на морски неправителствени организации и Коалиция за България преди изборите. Подписи положиха премиерът Пламен Орешарски и Борислав Гуцанов – депутат. Българска морска камара, Българска асоциация на корабопритежателите и Българска национална асоциация по корабостроене и кораборемонт са организациите, които приеха споразумението. “Този документ е част от нашата програма за реиндустриализация на България. Този сектор има потенциал да задвижи други производства. Намерихме общ език и ще работим за това”, заяви тогава Пламен Орешарски. Споразумението цели повишаване заетостта и инвестициите в бранша, което бе гарантирано от БСП. “Наясно сме колко е важен този бранш, както за региона, така и за страната. Нещо, което никой не видя през последните 23 години”, заяви кандидат-депутатът и градски лидер на БСП Борислав Гуцанов.
Столетницата се ангажира да хармонизира българското законодателство за привеждането му в съответствие с добрата международна и европейска морска практика. Ще бъде направена и данъчна реформа, която значително да облекчи лицата, свързани с опериране на кораби, корабостроенето, кораборемонта и инвестициите в тези направления. Морските неправителствени организации, които представляват по-голямата част от морския бизнес, приеха споразумението, което ще гарантира и интегрираност на електронните системи на институциите ангажирани с работата в сектора.
Председателят на Българска морска камара к.д.п. Богдан Богданов заяви, че полагането на подписи под документа е първа стъпка към ново начало. По думите му всички трябва да работят за възстановяването на Морска България.
Отделен закон за пристанищата също ще бъде обособен, направиха обещание от столетницата. Партията гарантира и създаването на държавен гаранционен фонд за обезпечаване на корабостроенето. Един от сериозните ангажименти е и децентрализирането на Морска администрация и Пристанищна инфраструктура.
Maritime.bg – Курс