Правителството на Никарагуа даде 50-годишна концесия на китайска компания за строителство на плавателен канал през територията на страната, който ще се конкурира с Панамския канал.
Както Maritime.bg вече съобщи – проектът е на стойност 40 млрд. щ. долара и ще бъде разработван от компанията HK Nicaragua Canal Development Investment Co Ltd (HKND Group).
Освен канал компанията ще разработи няколко търговски прилежащи търговски зони, както и жп връзки, петролопровод и две летища.
Правителството на Никарагуа съобщи, че за проекта се говори от десетилетия и той може да увеличи брутния вътрешен продукт на страната с 15%.
„Днес е ден на надежда за нашата бедна страна“, заяви Едвин Кастро, депутат от управляващата партия на президента Даниел Ортега, преди гласуването и окончателното одобрение на сделката в парламента.
Базираната в Хонконг HKND Group е управлявана от китайския адвокат Уанг Жинг. Той управлява и Xinwei Telecom Enterprise Group, която миналата година спечели концесия за мобилен оператор в страната.
„Никарагуа е в центъра на търговските потоци и ние вярваме, че страната е перфектната локация за нов международен шипингов и логистичен хъб“, заяви Жинг след одобряването на плана. „Има много работа пред нас. На всички трябва да е ясно, че желаем усилията по изграждане на канала да бъдат международни, да бъде създадена нова икономическа възможност, нова възможност за корабоплаването, която да обслужва световната търговия. Но да пази околната среда и културното богатство на Никарагуа“, добави Жинг.
Възможни варианти:
[oqeygallery id=117]
Проектът все пак има критици.
Според тях страната разпродава масово активи на китайски корпорации. След вчерашния вот в парламента, група опозиционери напуснаха залата пеейки националния химн и скандирайки: „Ортега – предадетел!“. В момента на гласуването над 100 души протестираха пред сградата.
През миналата седмица президентът Ортега заяви, че трябва да започне предпроектно проучване. Очаква се работата по канала да започне през 2015-а година. Проучването трябва да определи точния маршрут, по който ще бъде прокопан каналът.
Към момента е почти сигурно, че в проекта ще бъде включено езерото „Никарагуа“, което има площ от 8,265 кв. км. И е най-голямото в Централна Америка. Друг сигурен факт е, че каналът ще бъде поне 3 пъти по-дълъг от Панамския (48 мили), който в най-тясната си част бе строен цяло десетилетие. Панамския канал бе завършен през 1914 година.
Идеята за строителство на плавателен канал в Никарагуа е почти толкова стара, колкото самата страна. САЩ са планирали търговски път там още през 19-ти век, по същото време когато започва работата по изграждането на Панамския канал.
За китайските инвеститори обаче изглежда, че таймингът е попадение. Китай е втората най-голяма икономика в света и един от най-големите ползватели на регионалните блага. Масово Китай изкупува латиноамерикански стоки за да движи собствения си растеж.
Ответният удар не закъсня.
От Панамския канал побързаха да коментират новия проект. „Твърде рано се правят спекулации. Твърде рано е да се правят изчисления как изграждането на този канал ще въздейства на търговията“, коментира представител на канала. „Преди да видим истинските планове и да разберем инвестицията е несъстоятелно да говорим изобщо. Засега се знае само, че проектът е на стойност 40 млрд. щ. долара и нищо друго. Твърде, твърде рано е“, коментира Родолфо Сабонге, вицепрезидент на звеното за пазарни проучвания на Панамския канал.
Представяне на проекта:
[vimeo width=”540″ height=”320″]67657894[/vimeo]
Maritime.bg – Курс