В Санкт Петербург започва VI Международен военноморски салон – един от най-големите и авторитетни военноморски форуми в света. Той се провежда в решаващ за руското корабостроене период – решенията, взети днес, ще определят облика на ВМФ на Русия и съдбата на отрасъла за десетилетия напред.
Изложбата са представени около 40 кораби и катери, хеликоптери, павилиони на десетки компании и фирми, от гигантски концерни до малки частни производители.
Най-интересен в салона със сигурност ще бъде павилионът на Обединената корабостроителна корпорация, където ще бъдат обсъждани въпросите за перспективното развитие на руския флот и корабостроене. Действащата държавна програма за въоръжение за периода 2011-2020 година предполага влизане в състава на флота на повече от 50 военни кораби, лодки, подводници, и над сто единици от спомагателния флот.
Програмата се развива в няколко фази. В първата Военноморските сили ще започнат да получават малки артилерийски и малки ракетни кораби. След това в строя ще влезят фрегатите. До края на това десетилетие, флотът трябва да получи първите ескадрени миноносци от ново поколение, модернизиран атомен ракетен крайцер и универсални десантни кораби, предаде Гласът на Русия. Накрая, ще започне работата по самолетоносача.
Основният проблем на попълването на флота днес се състои в състоянието на отрасъла – често сроковете за построяването на корабите и подводниците се отлагат. Реализацията на проектите се затруднява поради сложността на производството на оборудването, включително радари, системи за управление, хидроакустика и оръжие от ново поколение.
Корабостроителите също имат своите трудности. В Обединеното корабостроителна корпорация влязоха заводи в различно състояние. Проблемите им трябва да се решават спешно. В този случай, най-важните от тях – кадровите и финансовите – могат да бъдат решени само в рамките на общото подобряване на състоянието на икономиката и образователната система.
Исторически погледнато, флотът е индикатор за състоянието на страната като цяло. Разцветът на Русия – ръстът на икономическия й потенциал и политическо влияние – винаги е бил съпроводен от развитие на Военноморския флот, както е било при Петър I, Екатерина II и Павел I, и накрая, през втората половина на XX век. При това, флотът ставал първата жертва на политическите кризи, икономическия спад и технологичната изостаналост, и западането му е било съпроводено от общия упадък в Русия. Тази зависимост все още важи – и по това, колко силен и балансиран ще бъде руският флот, ще може да се съди за състоянието на страната като цяло.
Maritime.bg – ВМС / Свят