Кой носи отговорност за прекратения Японски заем за изграждане на контейнерни терминали във Варна и Бургас? Този въпрос зададе от парламентарната трибуна депутатът от БСП и градски лидер на столетницата във Варна Борислав Гуцанов.
Депутатът се обърна към своите колеги, припомняйки колко важен за Варна и Бургас е този проект.
„Ясна е тенденцията, че контейнерните превози взеха връх в транспорта”, отчете Гуцанов. По думите му японският заем е бил изключително изгоден – 25 годишен, със 7 години гратисен период и 1,4 % лихва.
„Този проект щеше да доведе до привличането на нови товари, работни места. Ние трябва да се възползваме от това, че не сме само източната граница на България, а на Европейския съюз”, заяви депутатът. Той отправи въпрос към министъра на транспорта кап. Данаил Папазов за това дали средствата са безвъзвратно изгубени.
Папазов от своя страна отсече, че ползите за България, за Варна и Бургас са били напълно известни, ако проектът се бе реализирал.
За съжаление министърът каза, че поради решение на предходното правителство парите вече не са достъпни.
„Имахме възможност за привличане на транзитни товари, които сега ни заобикалят през Констанца и Истанбул”, каза Папазов. Той коментира и че решението е взето следствие на анализ на реалната финансова ситуация през 2009 година, чрез отчитане на тенденциите и последиците от световната финансова криза.
Папазов обаче добави, че проектът стои на дневен ред и ще се работи той да бъде реализиран, но чрез публично-частно партньорство или с нов заем.
„В момента преразглеждаме цялата транспортна стратегия, в която отново ще направим анализ за контейнерния поток и в близко бъдеще ще вземем решение за проектиране и строителство на тези два терминала”, каза министърът.
Maritime.bg – Курс