Кой носи моралната отговорност за махленския скандал след трагедията край Бяла?

aleksandar-todorovЕдна медия, един сайт, най-вече една група журналисти стана обект на брутално изливане на помия и неистови опити за извиване на ръце. «Меритайм.БГ» вече 5-а година е обект на този натиск.

Причината, която ние откриваме, е че не следваме и не популяризира безумните, остарели, неприложими политики в областта на морското дело, които група хора искат да наложат в сектора.

Същите смятат за кръвни врагове всички, които изкажат различна от тяхната позиция, все едно въпросните са един вид основоположници на възхода в сектора. Всички виждаме в какво състояние е той и как 20 години „организации го оправят“.

Всъщност историята казва всичко – едно и също излиза от устата на един кръг през последните 5, че и повече години. Да, не може да се отрече, че градивни тези са налице, но деструктивните ги превъзхождат. Дано ги отсеят.

У нас стана практика всеки да се меси в политиката на медиите, стана практика да се оказва всякакъв натиск за да се запушат ушите, да се затворят очите и да се запечатат устите на определени журналисти. Вадят се доноси, вадят се лични грешки, пишат се истории, гради се една различна представа за хората. Работи се срещу личността… Какво ли ще стане ако и медиите заработят срещу личността? Те също имат „онзи“ ресурс от информации и документи…

Тяхната работа обаче е друга – да показват това, което виждат, без значение дали ще се хареса на този или онзи. Нехаресващите пък обичат да заявяват. Да нападат и пишат (Патриархът също чакал известие).

Правят го, въпреки че не са засегнати и го правят постфактум – след като самите те са сгазили лука.

Напълно неразбираемо за мен бе поредното заявление на к.д.п. Никифор Герчев, което в стил «кризисен PR» се появи броени часове след публикация в «Меритайм.БГ».

За да не бъда голословен ще опитам да дам някои положения, станали причина за изготвяне на публикацията, която капитанът коментира агресивно.
1) Първата медия, която съобщи за нещастния инцидент в района на Бяла е «Меритайм.БГ». Напълно нормално е темата да бъде продължена. Нас не ни информираха постфактум от МСКЦ, а ни се обадиха притеснени приятели на водолаза. След това информацията бе препечатана в десетки сайтове, в някои дори без позоваване.
[togglebox state=“closed“ head=“Цялата серия публикации: “ ]
1.1) Първата публикация в Maritime.bg за случая.
1.2) Публикацията с коментари на к.д.п. Герчев в сайта „Днес+” ден по-късно.
1.3) Публикацията в сайта Maritime.bg, в която точно са цитирани думите на инж. Цветомир Цеков.
1.4) Право на отговор на к.д.п. Никифор Герчев публикувано в Maritime.bg, въпреки безпочвените и меко казано фрапиращи нападки срещу медията. 
[/togglebox]
2) Ден по-късно в информационна агенция «Днес+» се появи материал озаглавен «Сигналът за изчезналия водолаз край Бяла бил подаден със закъснение». В него надълго и широко се разяснява случаят. Цитират се и думи на к.д.п. Герчев.
Първото свободно съчинение гласи: «Приятелите му се опитали да подадат сигнал на спешния номер за морски инциденти 161, но се оказало, че с него няма връзка. Докато информацията за бедстващия водолаз стигне до Морска администрация, минали повече от 20 минути».
– Създава се впечатление, че поради невъзможност за комуникация през 161, 20 минути е трябвало на сигнала да стигне до ИА «МА». Всъщност фактите са различни – със собствени сили и средства капитанът е правил опит да открие бедстващия водолаз и това, а не друго е станало причина за т.нар. «забавяне».
Второто съчинение е извадено от цитираните думи на к.д.п. Никифор Герчев, председател на БУЛСАР: «Ако връзката с нас бе осъществена веднага, щяхме да реагираме на минутата и шансовете да спасим потъналия водолаз щяха да бъдат реални».
– Всеки сам може да оцени колко вярна е тезата на капитана и колко реални са били шансовете. Няма да влизам в допълнителни съждения, не е нужно.
При внимателно прочитане на публикацията се откриват и други неясно изказани положения.

В своето заявление к.д.п. Герчев нарича «Меритайм.БГ» „скандален сайт“. Нима не помни собствените си думи изречени пред репортер на «Днес+» няколко часа по-рано? (виж горе)

«Меритайм.БГ» не следва политика за да «злепоставя БУЛСАР», както твърди в коментара си капитанът. Изданието, като всяка медия, търси различни гледни точки.

Дали капитанът е бил подведен и дали думите му са били изопачени е друг въпрос, на който той, а не ние, трябва да търси отговор. Отговорността за изречените пред «Днес+» думи е на говорещия, не на «Меритайм.БГ».

Да обвиняваш друг, че петни името ти, след като говориш тези неща е меко казано нелогично, все пак моята и на капитана морска компетентност са несравними.  К.д.п. Герчев е доказан, по думите му, специалист по морско търсене и спасяване и щом е казал, че шансовете са били реални – вероятно е така. Ама надали.

Нека тези разяснения не станат повод за допълнителни заявления и медийни изяви, безсмислено е.

Кой носи морална отговорност пред семейството на водолаза? Ние, че сме информирали за случая защото това ни е работата или някой друг, който я превърна в грандиозен скандал, прехвърлил пределите на Варна и областта. Нима за някои хора няма значение това?

Капитанът преди да се изказва проверил ли е някои положения свързани с водолазните права на загиналия? Прочел ли е внимателно думите на инж. Цеков. Разбрал ли ги е? Дали пък инж. Цеков е отговарял на въпроси от общ характер? Или просто капитанът се е почувствал засегнат от чуждото мнение?

Кои от думите според капитана не са верни, че чак ги цитира в писмо, с пропуснат адресат патриарх Неофит:
-«В България има само един спешен телефон и това е 112.» Според кой закон 161 е спешен номер?
– «Ако гражданите искат да им се окаже спешна помощ съгласно закона, трябва да правят повиквания само към нас» Кое тук Ви притеснява, уважаеми капитане?
– «У нас доброволческата организация за морско търсене и спасяване БУЛСАР опитва да наложи номер 161 за инциденти на море. Този номер обаче не се поддържа от Мтел, което го прави практически неизползваем, а достъпването му от абонати на оператора е невъзможно» Това положение защо го цитирате като изказано от инж. Цеков? Та то не е цитат, видимо и само с едно око. «Меритайм.БГ» тъй като е морско издание, уважаеми капитане, припомня вашата инициатива, която в случая наистина не е достъпна през най-големия мобилен оператор в Република България – „Мобилтел“ ЕАД. С радост ще информираме морската общност когато услугата заработи и за тези абонати.
– «Много организации имат телефони за спешна помощ. Хората когато вдигат телефона и търсят подобна организация обаче трябва да знаят с какви сили и средства разполага тя. Няма неправителствена организация, която да има повече възможности от държавата» Опитвате се да съветвате специалист в областта на спешните комуникации как самият той да съветва хората? Смятате ли, че разполагате със сили и средства с национални мащаби?

Спорът е безсмислен. Ние обаче, уважаеми к.д.п. Герчев, имаме право да търсим, да проверяваме, да не се съгласим и най-вече да информираме. Правим го без да пречупваме информацията през различни призми, нямаме личностни проблеми, работим.

Надявам се и вие да промените мнението си и да продължите работата за развитието на БУЛСАР.

С уважение Александър Тодоров,
Главен редактор
«Меритайм.БГ»

П.П. Използвам тази трибуна за да ви отговоря лично, без да имаме практиката на вашия стил да заливаме редакции и държавни институции с писма. Правя го и с цялото ми уважение към преклонната ви възраст. Освен това ви отговарям за да не излезе, че извършвате едностранна комуникация сам със себе си.

Екипът на Maritime.bg изразява най-дълбоки съболезнования на семейството на загиналия водолаз!

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент