Мобилният оператор „Мобилтел” ЕАД ще възстанови обслужването на краткия номер 161 на БУЛСАР. Това съобщиха за Maritime.bg от компанията като уточниха, че това ще се случи за следващата една година. „Отново ще осигурим техническа поддръжка”, коментират от компанията. Два мобилни номера в мрежата на Мтел ще бъдат пренасочени към 161. „По този начин ще дадем възможност на клиенти на Мтел да се свържат с краткия номер, в случай на нужда”, информират от мобилния гигант.
Няколко месеца краткият номер, който БУЛСАР опитва да наложи като спешен за инциденти на море, не бе достъпен през мрежата на най-големия мобилен оператор у нас. През това време се случиха няколко инцидента на море, след които от сдружението излязоха с медийни изявления, според които е можело да се окаже съдействие, ако Мтел не е била спряла обслужването на номера.
В края на миналата година се появи информация, че оказването на помощ при три инцидента на море не била възможна или забавена, заради липсата на обслужване от Мтел.
„Едно е да помниш трицифрен номер, достъпен от всички оператори, съвсем различно е, докато всяка секунда е решаваща, да издирваш и набираш 9 цифри, нужни за връзка с Морския спасително-координационен център във Варна“, коментира в края на миналата година пред сайта Днес+ Миролюб Шалев, който според изданието станал свидетел на инцидент край Черни нос.
„Коя да е служителка в централата трудно би се ориентирала къде е Караборун (както е известен още Черни нос) и още по-трудно би намерила решение на проблема, с който чрез тел. 161 се справят за минути заради гъстата си мрежа от доброволци по цялото крайбрежие”, пише Днес+ в края на 2012 година, вероятно цитирайки думите на някои от свидетелите на инцидента или представител на БУЛСАР.
При последния инцидент, който завърши трагично от сдружение БУЛСАР коментираха, че поради невъзможност за връзка с техния „спешен номер” е било възпрепятствано съдействието от тяхна страна на бедстващ във водите край Бяла водолаз.
В България има само един спешен телефон и това е 112. Това каза след инцидента край Бяла заместващият директора на „Национална система 112“ инж. Цветомир Цеков. „Ако гражданите искат да им се окаже спешна помощ съгласно закона, трябва да правят повиквания само към нас“, коментира тогава той. Още повече според инж. Цеков сигналите от 112 се предават мигновено към МСКЦ.
Д. Велев
Maritime.bg – Курс