Днес се навършва една година от задържането на плаващия под флага на България кораб „Св. Николай”. Съдът и целият му екипаж бяха арестувани на 13 август м.г. в международни води, по подозрения за транспортиране на наркотици. На борда на кораба тогава бяха открити близо 3 тона кокаин. 21-членния екипаж на плавателния съд е изпратен на борда от фирми управлявани от небезизвестния печален морски бизнесмен Дойчин Дойчев.
Историята говори
Случайно или не през последните няколко години на кораби собственост или оперирани от Дойчев се случваха инциденти. Още са пресни спомените за случилото се с кораба „Ванеса”. Там също се появиха мнения в морските среди, че на борда е транспортирана нелегална стока. За Дойчев обаче става дума за „чиста морска авария”, но истината все още е някъде там. При случая с кораб „Св. Николай” впечатление прави огромната върволица от компании, които по някакъв начин са свързани с плавателния съд. Дойчев и тук има готов отговор, който каза пред репортер на Maritime.bg. «В шипинга всичко е в офшорки», бяха неговите думи преди повече от половин година. Тезата му обаче издиша, тъй като в случая плетеницата има за цел да прикрие следите на истинските наематели на кораба, сигурни са експерти. Всъщност все още нито властите у нас, нито тези в Испания казват дали е известен чартьорът. За огромно нещастие различните пропуски в законодателството доведоха до това в затвора вече година да бъдат български моряци, които едва ли имат контактите да организират толкова мащабна контрабанда. Още повече, според МВР, такава пратка се заплаща преди да бъде качена на кораба. Това пък е твърде явно доказателство, че по никакъв начин не е възможно моряците да платят за товара бял прах.
Много имена
Схемата е още по-заплетена и заради смяната на имената на корабите от групата управлявана от Дойчев. Тя става вероятно няколко дни преди кокаинът да бъде натоварен на борда. Maritime.bg припомня, че 3 дни преди ареста на борда на “Св. Николай” са били представители на БКР и служител на Дойчев за да извършват смяната на името. Случва се и друго странно събитие. Два месеца преди ареста Дойчев започва да прехвърля моряци от единия си кораб към другия, което според неговите думи било по оперативна необходимост. Част от смяната е изпратена от България към Турция с автобус на малък частен превозвач. Това допълнително обстоятелство създава впечатление за опит за замитане на следи – няма никакви документи, които да показват кои от моряците са пътува към Турция. Вероятно липсват и фактурите, с които фирмата на Дойчев наема превозвача. Още повече командния състав е пътувал отделно от основната група и в няколко различни направления, преди да достигне кораба. Всичко това, а и множество други вече известни факти, създават подплатено впечатление за сериозна организация. Кой стои зад нея обаче все още не е известно.

Неграмотност или покровителство
Дни след като стана ясно, че българският кораб е в ръцете на испанските служби спецпрокуратурата стана за резил в очите на наблюдаващите процеса. Бяха повдигнати обвинения на Дойчин Дойчев и Руслан Колев, които обаче не бяха приети от Специализирания съд и двамата – посочени като организатори на схемата, бяха пуснати на свобода. Появиха се още тогава съмнения, че над групата има много сериозен чадър, който обаче не хвърля сянка върху моряците, станали жертвен агнец. Сърцераздирателни обаче бяха изказванията на адвоката на Дойчев, който каза, че пратилият моряците на злощастния рейс „преживявал много тежко случилото се”.
Думите на Цветанов и Борисов отидоха зад борда
Грандиозен и нечуван скандал предизвикаха думите на тогавашния министър-председател Бойко Борисов. Без съд и присъда той обвини моряците в съпричастност. „Да си кажат”, отсече той. По-късно тогавашният вътрешен министър Цветан Цветанов разви толкова сериозна версия, че за момент хората, които наблюдаваха случая повярваха в думите му. Те обаче се оказаха твърде несъстоятелни. Цветанов тогава отсече, че родното МВР, знаело всичко за контрабандата. Гръмко бе обявено, че нашите власти са следили кораба цели 3 месеца. После канонадата на Цветанов бе спряна от изказването на Борисов: “Колкото и да съм им ядосан… то става вече колко пъти – 20 тона, 40 тона, 3 тона”. Какво ли е искал да каже Борисов, запитаха се някои анализатори?
От плодовете им ще ги познаете
Нищо не свършиха българските разследващи, които набързо, вероятно за публично одобрение, скалъпиха ред сензационни лъжи, които потънаха дни след като бяха изказани. Вероятността корабът да е следен 3 месеца от нашите служби е толкова нищожна колкото Дойчев да отвори широко уста и да заговори с истини за казуса „Св. Николай”. Още повече оказа се, че „следилите” кораба трябваше да използват медийна подкрепа за да установят собствеността му. Нищо от постановката, която излезе от устата на Цветанов не бе доказано. Нищо от обвиненията срещу самите моряци също. Нищо – срещу Дойчев и Колев.
Испанско шоу
Испанските служби се оказаха същите специалисти, като тези в родните следствие, прокуратура и съд. Дни след ареста от специалния полицейски склад изчезнаха около 300 кг. от стоката открита на „Св. Николай”. Поне това бе съобщено от медиите в страната. За някои обаче не 300 кг. е откраднато количество дрога, а толкова е останало след обира. По-късно т.нар. „остатък” бе изгорен, но в Испания няма нито един официален документ, който да удостоверява колко количество кокаин е бил унищожен. Съдът в страната изобщо не желае да даде ход на исканията на българската защита. Не желае дори да направи оглед на кораба за установяване наличието на следи в магазията, където е бил кокаинът. Единственото от което се интересува Испания е да има виновни. Няколко месеца по-късно започна да издиша целият процес, който се води в страната. Първите гафове бяха с чуждестранните граждани заловени под претекст за съпричастност с аферата. Последният и най-голям гаф е продължаващото няколко месеца нежелание за издаване на гаранции на част от българите, тъй като те са в списък изпратен от България. Родните власти изпратили в Испания имената на хората от екипажа, които трябва да дадат показания. За нещастие, според испанския съд това означава, че нашите власти „имат нещо срещу моряците”, въпреки че твърде ясно в документа е посочено, че ги призовават в „качеството им на свидетели”.
Шестима вкусиха свободата
Шестима моряци от „Св. Николай” вече са на свобода. Това каза пред Maritime.bg българката Мариана Йорданова, която е практикуващ адвокат в Испания и представлява интересите на част от екипажа. „Не ги интересува да работят, съдът в Испания иска да има повече осъдени”, каза юристът. По думите й нееднократно е изисквала търсенето на следи върху пакетите с дрога, но съдът не предприема действия. Пред Maritime.bg Йорданова съобщи, че към кораба вече има предявени претенции от страна на банка „ДСК”, която е кредитирала свързана с Дойчев компания. „Трябва да се знае, че на кораба все още има документи. Съдът отказа да ги вземе”, каза Йорданова. Юристката вече е в България за търсене на съдействие от прокуратурата. Тя ще прави опит да разбере повече за списъка с имена, който родните власти са изпратили в Испания, и който е причина моряците в него да нямат право на гаранция. Адвокатът обясни още, че е искан и разпит на Дойчин Дойчев, но към момента съдът в Испания не намира това за нужно. „Казаха ни да го привлечем при започване на делото, тъй като все още тече разследване”, бяха нейните думи. Йорданова е напълно категорична, че към момента няма никакви състоятелни доказателства за съпричастността на който и да е от моряците в контрабандата.
„Гледала съм DVD-записите на разпитите с всички моряци, никой не е признавал нищо, никой не казва, че е видял каквото и да е било. Не се знае кога е натоварен този наркотик, може и в момента, в който корабът е нападнат да са го вкарали”, допълни още тя. Защитата е искала и пълен преглед на движението на кораба, както и разговорите от сателитния телефон. Това също не е допуснато от съда.
Адвокат Йорданова сензационно съобщи пред Maritime.bg, че задържането е станало 24 часа преди издаденото съгласие от българска страна. По думите й обаче този гаф може да стане причина за падане на делото и освобождаване на моряците. «Това обаче е въпрос на самото дело, когато стигнем до него задължително ще повдигнем този въпрос», каза тя. По думите на друг от адвокатите заповедта за ареста от българска страна все още не е приложена към делото. В допълнение – обискът, който е трябвало да бъде направен на 15 август е извършен в международни води веднага след задържането.
Според Йорданова разследването вероятно ще се проточи още дълго време. „Вероятно самото дело ще започне в началото на следващата година”, каза адвокатът. По думите й в момента няма нито един оневинен член от екипажа на „Св. Николай”. „Прокуратурата щателно описва, че само пуска част от моряците на свобода, но не ги оневинява. Сега мъжете трябва да се разписват всеки месец в посолството на Испания в София, а при започване на делото да се върнат”, каза Йорданова. По нейно мнение гаранциите, които получават моряците са ниски, предвид количеството кокаин открито на „Св. Николай”. Maritime.bg припомня, че срещу 10 хил. евро няколко души вече откупиха временната си свобода. Най-ниската гаранция към момента е в размер на 3 хил. евро, и въпреки това се оказва трудна за събиране от страна на моряшките семейства.
Сагата „Св. Николай” продължава с пълна сила. Десетки семейства на моряците-затворници обаче изнемогват. Със сигурност главните отговорници за това не са в испанските затвори, а се разхождат – както в България, така и в чужбина.
И ако предното правителство, което видимо беше обърнато с лица в обратна на морето посока, то в настоящия кабинет морските представители са много. Дали същите ще опитат да извадят на светло истината за “Св. Николай” или тенденцията, че Морското училище ражда наркотрафиканти ще се затвърди? Предстои да видим, а дотогава истината е някъде там.
Д. Велев
Maritime.bg – Курс