Към 2020 година потокът товари по Северния морски път може да нарасне над 8 пъти, смятат руски експерти. Причината е в увеличението на транзита от Европа за Азия, както и в овладяването на шелфа в Баренцево и Карско море. Но за реализиране на възможностите на северния трафик се иска създаване на нов флот.
Северният морски път е най-късият морски маршрут от Европа за Азия, който минава по Северния Ледовит океан покрай арктическото крайбрежие на Русия. В съветско време чуждестранните кораби не са имали възможността да го ползват. За международен трафик той бе отворен едва през 1993 година. До момента между двата континента товарите минаваха най-често през Суецкия канал или по маршрута, заобикалящ Африка. Съгласно оценки на експерти, при използване на Северния морски път времето на транспортиране се съкращава с 20-30%. Проблем е, че Северният морски път през по-голямата част от годината е затворен от ледове. За минаване по него са необходими ледоразбивачи, а това съществено увеличава стойността на превозите. Глобалното затопляне през последните години доведе до намаляване на ледената покривка, и това промени положението. Освен това, традиционните маршрути в последно време станаха опасни, казва експертът от Центъра за морско право Василий Гуцуляк.
„Когато нарасна броят пиратски нападения, се увеличи и броят кораби през Северния морски път, дори и с използване на ледоразбивачи. Този път става все по-привлекателен“, казва Гуцуляк, цитиран от „Гласът на Русия“.
Съгласно оценки на министерството на транспорта на Русия, към 2020 година обемите на превозите по Северния морски път могат да нараснат до 30 милиона тона годишно. Примерно половината от този обем ще е транзит, а втората половина – товари от полуостров Ямал, където се овладяват газови находища. Опитът на транспортирането на сгъстен газ от Норвегия за Китай показва, че това е, първо – по-евтино, второ – по-сигурно и трето – по-бързо.
Според експерти, за реализиране на възможностите на Северния морски път следва да се създаде инфраструктура, в това число метеостанции и сервизни бази за ремонт на корабите. Но главно е построяването на флот, способен да плава в тези условия.
„Русия трябва да създава нов флот за превозване на каквито и да е товари, да строи мощни ледоразбивачи. Имаме ледоразбивачи, които се отдават под наем дори на други страни, но това са кораби на миналото. За Северния морски път са нужни 280-300 нови кораба и те следва да се построят бързо“, смята специалистът по проблемите на Арктика Игор Давиденко
Maritime.bg – Свят