Северният морски път – без ледове и пирати

arktika

Към 2020 година потокът товари по Северния морски път може да нарасне над 8 пъти, смятат руски експерти. Причината е в увеличението на транзита от Европа за Азия, както и в овладяването на шелфа в Баренцево и Карско море. Но за реализиране на възможностите на северния трафик се иска създаване на нов флот.

Северният морски път е най-късият морски маршрут от Европа за Азия, който минава по Северния Ледовит океан покрай арктическото крайбрежие на Русия. В съветско време чуждестранните кораби не са имали възможността да го ползват. За международен трафик той бе отворен едва през 1993 година. До момента между двата континента товарите минаваха най-често през Суецкия канал или по маршрута, заобикалящ Африка. Съгласно оценки на експерти, при използване на Северния морски път времето на транспортиране се съкращава с 20-30%. Проблем е, че Северният морски път през по-голямата част от годината е затворен от ледове. За минаване по него са необходими ледоразбивачи, а това съществено увеличава стойността на превозите. Глобалното затопляне през последните години доведе до намаляване на ледената покривка, и това промени положението. Освен това, традиционните маршрути в последно време станаха опасни, казва експертът от Центъра за морско право Василий Гуцуляк.

„Когато нарасна броят пиратски нападения, се увеличи и броят кораби през Северния морски път, дори и с използване на ледоразбивачи. Този път става все по-привлекателен“, казва Гуцуляк, цитиран от „Гласът на Русия“.

Съгласно оценки на министерството на транспорта на Русия, към 2020 година обемите на превозите по Северния морски път могат да нараснат до 30 милиона тона годишно. Примерно половината от този обем ще е транзит, а втората половина – товари от полуостров Ямал, където се овладяват газови находища. Опитът на транспортирането на сгъстен газ от Норвегия за Китай показва, че това е, първо – по-евтино, второ – по-сигурно и трето – по-бързо.

Според експерти, за реализиране на възможностите на Северния морски път следва да се създаде инфраструктура, в това число метеостанции и сервизни бази за ремонт на корабите. Но главно е построяването на флот, способен да плава в тези условия.

„Русия трябва да създава нов флот за превозване на каквито и да е товари, да строи мощни ледоразбивачи. Имаме ледоразбивачи, които се отдават под наем дори на други страни, но това са кораби на миналото. За Северния морски път са нужни 280-300 нови кораба и те следва да се построят бързо“, смята специалистът по проблемите на Арктика Игор Давиденко

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Пристанище Варна отбелязва годишнината си с фотоконкурс

Пристанище Варна ще отбележи своята 116-а годишнина на 18-и май с конкурс за авторски фотографии на тема „Пристанище Варна, портал към морския свят“. За поредна година любителите на фотообектива, както и професионалистите в тази сфера
Прочетете

Украински курсанти започнаха обучение в Морско училище

Курсанти от Военния институт по телекомуникации и информационни технологии в Киев, Украйна започнаха обучение във ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“. Още в първите дни на войната, Началникът на Морско училище– флотилен адмирал проф. д.в.н. Боян
Прочетете

Експедиционни яхти ще строят в Бургас

Пристанище Бургас ще бъде домакин на представянето на международния производител на експедиционни яхти Bering Yachts. Събитието е част от програмата за отбелязване на 119 години от откриването на бургаския порт. Bering Yachts е
Прочетете

Пристанище Бургас подарява морска разходка на бургазлии за 119-ата си годишнина

На 18-ти май 2022 г. „Пристанище Бургас” ЕАД отбелязва 119 години от откриването му за търговско корабоплаване. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на
Прочетете

Морските пристанища на България отбелязват годишнина

Снимка: БМФ Порт Бургас Българските пристанища на Черно море отбелязват годишнина от своето създаване на 18-и май. На 18 май преди 119 години е открито пристанището в Бургас, а три години по-късно това във Варна. Пристанище Бургас
Прочетете

Кораб „Всеволод Бобров“ маневрира в Севастопол, няма следи от поражения

Руският военно-транспортен кораб за тилово обезпечение "Всеволод Бобров" (проект 23120) маневрира в Пристанище Севастопол, става ясно от разпространени кадри от руски източници. На разпространените снимки и видео не се виждат
Прочетете

Михаил Копанов стартира в Трансатлантическата ветроходна регата за едночленни екипажи OSTAR

Българският ветроходец Михаил Копанов стартира в Трансатлантическата ветроходна регата за едночленни екипажи OSTAR, снимка: Вятър и вода Българският ветроходец Михаил Копанов стартира в поредното, но дългоотлагано от властите на
Прочетете

ИАРА ще лови бракониери с дронове

За първите задачи, които си поставя ръководството на Изпълнителната агенция за рибарство и аквакултури (ИАРА), разговаряме с новия изпълнителен директор Христо Панайотов. Той първи предупреди рибарите за появата на мини в морските ни
Прочетете

Последни новини

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно през Пристанище Варна

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от

Михаил Копанов стартира в Трансатлантическата ветроходна регата за едночленни екипажи OSTAR

Българският ветроходец Михаил Копанов стартира в Трансатлантическата ветроходна регата за едночленни екипажи OSTAR, снимка: Вятър и вода Българският ветроходец Михаил Копанов

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент