Поправят правния абсурд с наредбата за потънали кораби

korabno-rejishte

Наредбата за изтегляне и изваждане на потънали кораби ще бъде пренаписана, научи Maritime.bg. Tя се роди преди десетки месеци, но създаде твърде много проблеми – както за администрацията, така и за бизнеса.

Трудностите идваха от неясното написване и от още по-неясното тълкуване на нейните разпоредби от страна на областните управители, които бяха нагърбени със задачата да разпределят останките на потъналите по Черноморието кораби.

Парадоксът бе заключен в липсата на ясни условия как може да бъде осъществено инвестиционно намерение за операция по вадене на желязо от морето. Първият сблъсък между държавата и бизнеса стана през миналото лято, когато за Шабленското корабно режище се бориха няколко компании. Тяхната работа обаче беше блокирана, тъй като областният управител на Добрич разпореди положително съгласие за работата на всички. Това според наредбата е допустимо, и тъй като администрацията в Добрич предпочете да си спести допълнителни проблеми прехвърли топката на ДМА – Варна.

Дирекцията от своя страна също блокира работата, но в случая основателно – няма как 5 пет фирми да вадят едно и също парче желязо, дори само от гледна точка на безопасността.

Другият стълб в основата на проблемната наредба е наличието на Центъра по подводна археология, който дава единствено и само съгласие за провеждане на операции. Това обаче не означава, че ако археолозите решат да откажат – отказът им има правна стойност. За съжаление в Созопол взеха нещата в свои ръце и избълваха нечуван абсурд, че са дали на 1 фирма разрешение, а на другите 4  – не,  тъй като ще работят в зона богата на културно-исторически ценности. Освен това от центъра за подводна археология с писмата си почти пряко иззеха функцията на Морска администрация, давайки откази „заради струпване на плавателни съдове“. Още повече през миналото лято се появиха и съмнения за корупционни практики с подхвърляните разрешителни и забрани от центъра.

В крайна сметка, след една година на корабното режище в Шабла има официално работеща компания. Тя обаче съвсем скоро ще трябва да го напусне, тъй като липсва договор между нея и областна администрация, каквито изведнъж започнаха да изискват от ИАМА.

Според специалисти, наредбата трябва да се пренапише, но не без активното участие на бизнеса, който всъщност единствен понесе най-сериозните щети, заради липсата на работещ акт.

Д. Велев

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент